Navigera till sidans huvudinnehåll

E-tjänster / ärendetyper

Av- och omboka tid, boka tid

De allra flesta mottagningar erbjuder webbtidbokning kopplad direkt till sitt vårdsystem. Via webbtidbokning är det möjligt för en invånare att se sina bokade tider, avboka sin tid, omboka och boka en tid beroende av vad mottagningen erbjuder.
Invånaren ska alltid kunna se sin bokade tid och också avboka den om det av medicinska skäl inte är möjligt. Omboka och boka tid kan erbjudas efter invånarnas och mottagningens behov. Fördjupad information om Cosmic webbtidbokning.

Värde för patienten

  • Patienten väljer tid som passar.

  • Ökad tillgänglighet.

  • Kan hantera tiden för besök när det passar.

  • Bokning i mobilen.

  • SMS-påminnelse.

Värde för verksamheten

  • Färre sena återbud och minskat antal uteblivna besök.

  • Minskad tidsåtgång för bokning, ombokning och avbokning av tider.

Framgångsfaktorer webbtidbok

  • Bra resursplanering (framförhållning i schemaläggning)

  • Produktions- och kapacitetsplanering

  • Samma tider i webbtidbokning som via telefonbokning

  • Många bokningsbara tider

  • Vårdpersonal som marknadsför (pratar om) tidbokning via 1177 e-tjänsterna.

     

Begär intyg

Här kan invånaren lämna önskemål om att få ett intyg. Mottagningen bestämmer vilka intyg som ska vara möjliga för invånaren att välja, till exempel körkortsintyg. Invånaren anger om det gäller förnyelse eller nytt intyg. Vid förnyelse måste man ange vem som utfärdat tidigare intyg och hur länge det nuvarande intyget gäller.

Beställ journalkopia

Här kan invånaren lämna önskemål om att beställa journalkopia.

Fråga Sjuksköterskan

E-tjänsten Fråga sjuksköterskan hanteras av legitimerade rådgivningssjuksköterskor hos leverantören MedHelp. 

Så fungerar tjänsten

Tjänsten består av ett frågeformulär i 1177 e-tjänsterna där invånare kan ställa rådgivningsfrågor. Invånaren får skriftligt svar från en sjuksköterska inom en timme, mellan kl 6.30 och 22.00. Frågor som kommer in efter kl 22.00 besvaras senast 7.30.

Det är inte möjligt att föra en dialog med sjuksköterskan, däremot kan sjuksköterskan ställa en motfråga vid behov. Om invånaren har fler frågor får personen skicka in en ny fråga.

Sjuksköterskorna använder rådgivningsstödet RGS och journalföring sker i 1177 e-tjänsters personalgränssnitt. Vid behov kan även högre medicinsk kompetens inom MedHelp nyttjas. 

Tjänsten är synlig för invånare som är 18 år och äldre och som är folkbokförda i Jönköpings län.

För invånaren marknadsförs tjänsten som en e-tjänst i 1177. Invånaren kan inte se att det är en extern leverantör som svarar på frågorna. Flera landsting i Sverige, bland annat Stockholm använder MedHelp som leverantör för sjukvårdsrådgivning via 1177 på samma sätt.

Ärendemottagaren fördelar ärendet till sig själv eller en annan sjuksköterska. Sjuksköterskan besvarar ärendet och kan vid behov även ställa en motfråga. Invånaren får en avisering via SMS eller e-post när svaret levererats och kan logga in för att läsa sitt svar.

 

Förnya hjälpmedel

Här kan invånaren lämna önskemål om att förnya hjälpmedel som är utskrivna på mottagning. Invånaren måste ange produktnamn och eventuell storlek, åtgång per dygn och antal förpackningar. Gäller förnyelsen inkontinenshjälpmedel, fyller invånaren i uppgifter om leverans.

Förnya recept

Här kan invånaren lämna önskemål om att förnya recept som är förskrivna på mottagningen.

Kontakta mig

Här kan invånaren lämna önskemål om att bli kontaktad. Önskemålet kan till exempel gälla att få provsvar eller bli uppringd av sin läkare. Det går även att lämna uppgifter om vem man vill komma i kontakt med, anledning till önskad kontakt och på vilket sätt man vill bli kontaktad.

 

Lämna synpunkter och klagomål och på vården

En tjänst där invånaren ges möjlighet att på ett strukturerat sätt lämna synpunkter på sin vård. Invånaren når tjänsten från respektive mottagningen samt från sin startsida i inloggat läge på 1177.

Invånaren har möjlighet att välja om hen vill lämna sin synpunkt direkt till berörd mottagning eller till Patientnämnden. Ärendetypen beställs av regional adminiistratör och administreras nationellt.

Läkemedelstjänster

Information om invånarens elektroniska recept där det finns läkemedel kvar att hämta ut. Uppgifterna hämtas från E-hälsomyndigheten.

Högkostnadsskydd

Här kan invånaren följa sina uppgifter om högkostnadsskydd för läkemedel och vissa förbrukningsartiklar. Uppgifterna hämtas från Högkostnadsdatabasen hos E-hälsomyndigheten.

Vårdval

Invånaren kan göra sitt val av vårdcentral i region Jönköpings län och också inom Östergötland och Kalmar.

Stöd och behandling

Digital behandling via 1177. Empelvis en KBT-behandling för ångest, stress. Fördjupad information om Stöd och behandling.

 

Egen ärendetyp

En mottagning kan även skapa en helt egen e-tjänst (ärendetyp) utifrån mottagningens behov.  Skapas av mottagningens lokala administratör.

Exempel på lokala ärendetyper:

  • Frågor inför resevaccination
  • Frågor inför barnlöshetsutredning
  • Ansökan om LSS-stöd