Så här går det till
- Frivilliga HLR-räddare laddar ner appen
- Användaren registrerar sig som Livräddare i appen
- Appen larmar när någon i närheten drabbats av ett misstänkt hjärtstopp
- Livräddaren får valet att Acceptera eller Avböja
- Om livräddaren accepterar springer hen till platsen och påbörjar hjärt- och lungräddning
- Under tiden anländer ambulans till platsen och kan ta vid
Användarinformation
- Användaren behöver aktiviera platstjänster, även när appen inte används
- Efter 72 timmar som ospårad användare i systemet larmas användaren inte. Då skickar leverantören ut en fråga om man ff vill vara aktiv via SMS
- Leverantören Heartrunner står för teknisk support mot livräddarna via telefon och kontaktformulär
- Två nivåer av nyhetsbrev skickas till användare från leverantör (ett frivilligt och ett obligatoriskt)
Teknisk information
- Det maximala avståndet som systemet använder sig av för att välja ut kandidater vid larm är idag 1 mil (info hämtas från master/offentliga närverk)
- De 40 sms-livräddare som befinner sig närmast hjärtstoppet, larmas till platsen.
- Med systemet kommer ett administrativt gränssnitt där Regionen kan hämta avidentifierad information om användarna samt statistik
- För varje larm skapas ett ärendenummer
- Efter 30 dagar görs registrering av hjärtstoppet i nationellt HLR-register
- SOS-alarm ser inte om användare accepterar eller avböjer