Personcentrerad processkartläggning (PCP) är en metod för att kartlägga en process med person (kund - patient, brukare, elev, klient etc.) i centrum. Kartläggningen utgör en grund för att tillsammans medvetandegöra behov, skapa förutsättningar för att utveckla och designa processer som möter dessa behov.
Kartläggningens styrka ligger i att den utgår från alla som påverkar/påverkas av processen. Den ger en gemensam förståelse/bild till grund för att identifiera gap, risker och förbättringsområden.
PCP är en bra grund för att identifiera viktiga mått kopplat till processen.
Grundläggande principer i PCP
- Kartläggningen utgår alltid från en specifik kundgrupp (patient, brukare, elev, klient etc.) som tydligt är definierad.
- Kartläggningen ska innefatta hela processen, från förebyggande till och med uppföljning.
- Kartläggningen utförs alltid av ett tvärprofessionellt och tvärfunktionell team, utifrån vem som påverkar/påverkas av processen. Centralt är att utgå ifrån kunders (patient/brukare/elev/klient/etc.) erfarenheter och behov.
Fyra kartläggningsområden i varje steg
I PCP utgår kartläggningen i varje processteg från fyra behovsområden. Dessa används som en form av checklista för att identifiera aktiviteter och funktioner som ska vara på plats i varje steg för att svara på kunders (patient/brukare/elev/klient/etc) behov. Utgångspunkt att tillgodose alla individers unika behov.
-
Vad är viktigt för kund/invånare/patient/brukare/ närstående/elev/klient/etc. utifrån sina behov?
-
Vad och hur gör vi för att tillmötesgå dessa behov?
-
Vad säger riktlinjer/erfarenheter/evidens om vad som skulle behöva göras?
-
Vad och på vilka sätt ges information till kund/invånare/patient/brukare/närstående/elev/klient/etc.?
-
Vilka förutsättningar behöver finnas på plats (kompetenser, samverkan, teknik, e-tjänster, kapacitet, behov av flexibilitet)?
Processteg
I PCP finns ett antal övergripande processteg. Ett processteg kan innefatta flera olika aktiviteter, på olika platser.
Processteg för vårdprocesser inom kommun/landsting
Förebyggande – Behov uppstår – Kontakt – Utredning – Beslut om åtgärd/behandling – Genomför åtgärd/behandling – Uppföljning
Processteg för icke vårdprocess
Förebyggande – Identifiering av förutsättningar – Kartläggning inför beslut om åtgärd – Beslut om åtgärd – Genomför åtgärd – Uppföljning
Arbetsgång
Förberedelser
- Definiera kundgrupp (patient/brukare/elev/klient etc.) som processen riktar sig till - ålder- och könsfördelning, antal, riskgrupper, unika behov etc
- Säkerställ att alla som påverkar/påverkas av processen är representerade i kartläggningsarbetet
- Alla förbereder sig inför start med att ta del av erfarenheter från någon som processen riktar sig till
Genomför gemensam kartläggning
- Beskriv bakgrund och definition av process
- Kartlägg processen utifrån mall - säkerställ att alla frågor besvaras
- Använd mallarna för hjälp
Efter kartläggning
- Identifiera och dokumentera riskområden i varje steg av processen. Finns även bra riskbedömningsinstrument till exempel FMEA.
- Ta fram viktiga mått för att säkra kvalitet på processen
- Utifrån riskanalys och resultat av mätningar, identifiera förbättringsområden