Varför?
Värdekompassen är ett hjälpmedel för att identifiera viktiga områden att mäta och följa kopplat till processer.
Hur?
Värdekompassen utgår från fyra perspektiv - erfarenheter, professionellt genomförande, funktion och resurser. Detta skapar förutsättningar att följa utfall i processer och dess effekter utifrån olika perspektiv.
Steg 1.
Processkartläggning: Gör en inventering av de behov som ingår i processen. Vad ska den här processen åstadkomma? Beskriv även vilka som berörs av processen. Vilka delar består den av?
Steg 2.
Svara på följande frågor kopplade till Värdekompassens fyra perspektiv:
Klinisk process:
- Vad behöver vi veta för att säkra ett professionellt genomförande?
- Vad behöver vi veta om patientens funktionella status (fysiskt, psykiskt, socialt)?
- Vad behöver vi veta om individers/patienters/närståendes erfarenheter?
- Vad behöver vi veta om resursbehovet
(kompetens, tid, kapacitetsbehov, utrustning…..)
Icke-klinisk process
- Vad behöver vi veta för att säkra ett professionellt genomförande?
- Vilka funktioner är viktiga att vara välfungerande i en icke klinisk process?
- Vad behöver vi veta om kunders erfarenheter?
- Vad behöver vi veta om resursbehovet
(kompetens, tid, kapacitetsbehov, utrustning…..)
Steg 3.
Utifrån svaren på frågorna - identifiera två till tre mått per perspektiv. Använd gärna metoden Påverkansanalys för detta.
Måtten används som grund för att identifiera förbättringsarbeten och följa upp resultatet av dessa.