Meny Stäng
Du måste ange ett sökord.
Sök

Barn och utomhusmiljö


Betydelsen av stödjande utemiljöer i vardagen nämns allt oftare som en faktor med många positiva effekter såsom inlärning och psykisk- och fysisk hälsa hos barn. Region Jönköpings län och Jönköping University leder ett arbete där nio förskolor deltar i en unik satsning och forskningsstudie med fokus på barns utomhusmiljöer. Spridningen av detta arbete pågår i länet. Det finns en hel del man kan göra för att skapa en så bra utomhusmiljö som möjligt på föreskolegården. Här har vi samlat erfarenheter från arbetet med att förbättra utomhusmiljön på nio förskolor i Jönköpings län, tillsammans med metodik, förbättringsidér och kontaktuppgifter.

Strategier och fokusområden

Att utifrån ett nuläge ta tillvara på utemiljöns möjligheter och tillsammans med barnen genomföra praktiska åtgärder med inriktning på natur/mini-skogsträdgårdar, rörelse, återhämtning och UV-skydd är en framgångrik strategi i arbetet med att utveckla utomhusmiljön. En annan stategi är att personal på förskolan omsätter en metod för teambaserat förbättringsarbete som kan användas i vardagen i olika sammanhang t.ex. vid verksamhetsutveckling. Fokusområden att starta med kan vara 

  • Natur/grönytor och mini-skogsträdgårdar
  • Fysisk aktivitet/rörelse
  • Återhämtning
  • UV-skydd

Kontaktuppgifter

Lena Hedin, sektion folkhälsa. lena.hedin@rjl.se

Metodiken

Erfarenheterna från de pilotförskolor som har lyckats bäst med att förbättra utomhusmiljön visar att det behövs ett övergripande arbetssätt för att nå resultat. Här beskrivs de avgörande stegen i detta arbetssätt tillsammans med rekommenderade verktyg. I grunden bygger metodiken på en arbetsgång som är formad av Regionen Jönköpings län utvecklingsenhet, Qulturum. Qulturum har i sin tur utvecklat metoden utifrån andra organisationers kvalitetsarbete. För att få genomslag har pilotförskolorna och projektledningen anpassat metodiken till de förutsättningar som finns inom förskolan.

Metodikstegen

Metodiken går ut på att man följer de olika stegen i nummerordning:

  1. Nulägesorientering
    Börja med att rita upp skolgården (antal träd, antal öppna ytor etc.) Använd t.ex. mätverktyget ”OPEC”. Beskriv hur utomhusmiljön ser ut idag - tillgångar och utmaningar. Ta reda på i vilka miljöer barnen befinner sig/befinner sig inte på förskolegården. Personalens egen upplevelse av utomhusmiljön idag. Sammanfatta läget tillsammans.
  2. Prioritering och målsättning
    Välj ut de största problemsituationerna, hitta orsakerna och sätt mål för dem.
  3. Planering av test och mätning
    Gör en kort planering för vilka åtgärder ni vill göra för att förbättra i utomhusmiljön på förskolegården i valda områden - natur, UV-skydd, återhämtning och rörelse. Beskriv vilka förändringar och tester ni har genomfört och på vilket sätt. Vilka på förskolan ska involveras i mätningar och tester? Fundera över om samverkan med andra personer utanför förskolan kan förekomma.
  4. Förändring och mätning
    Genomför åtgärderna och beskriv om det gick som förväntat, ev. möjligheter, svårigheter och andra iakttagelser. Dokumentera avvikelser, svårigheter och/eller oförutsedda effekter.
  5. Effektkontroll och analys
    Kontrollera om åtgärderna gav effekt på förskolegrådens utomhusmiljö. Ta reda på barnens upplevelse. Hämta inspiration från andra förskolors erfarenheter.
  6. Beslut om fortsättning
    Summera erfarenheterna och bestäm vilka åtgärder som ska bli rutin och vilka situationer som behöver förbättras ytterligare.

Praktiska tips och verktyg

  • Nulägesorintering
  • Prioritering och målsättning
  • Förändring och mätning
  • Effektkontroll och analys
  • Beslut om fortsättning
  • Fiskbensdiagram - lathund
  • Flödesdiagram - lathund
  • PGSA-hjul - arbetsblad
  • Handlingsplan - mall
  • Dokumentera förbättringarna

Mätverktyg

  • OPEC mätverktyg
  • OPEC definiton
  • Verktyg ekosystemtjänster, Riksbyggen
  • Kriterier för utemiljö på förskolor som främjar fysisk aktivitet och solskydd genom fri, aktiv lek

Förbättringsarbeten

De metoder och arbetssätt som har fungerat bäst har vi tagit tillvara och de finns att tillgå på den här webbplatsen. Här finns olika former av stöd för dig som vill göra skillnad i utomhusmiljön på din förskolegård. Stödet bygger på resultatet av de tester som de 9 pilotförskolorna har gjort.

Medverkande förskolor har bildat team med olika professioner som funnits med under hela arbetsprocessen. Fyra gemensamma lärandeseminarier har genomförts under en period. Arbetssättet har utgått från den s.k. genombrottsmetodiken där förbättringsarbete sker kontinuerligt i teamform och förändringar testas i liten skala. Teamen har därmed omsatt en generell modell för hur förbättringar kan genomföras i verksamheten.

Pilotförskolornas förbättringsarbeten

De 9 förskolorna har satt gemensamt syfte och mål för perioden. Det handlar om att göra ett positivt genombrott i utomhusmiljön på förskolegårdarna. Vi har sammanfattat detta

  • Att involvera personal och barn inom förskolan i ett förbättringsarbete för en hälsofrämjande utomhusmiljö
  • Att utveckla mångfunktionella utomhusmiljöer på förskolegårdar med förstärkta ekosystemtjänster för hälsa och hållbarhet

Alla team har gemensamt följt en serie med lärandeseminarier. Tyngdpunkten har dock varit på det praktiska förbättringsarbetet som skett mellan träffarna, på respektive förskola tillsammans med barn och annan personal. I det sammanhanget har det varit viktigt att deltagande team består av personal från samma avdelning och att rektor och övrig personal är involverade.

Teamens gemensamma resa

Förskoleteam började med att ringa in behov, idéer och erfarenheter utifrån varje förskolas förutsättningar. Övriga seminarier genomfördes i helgrupp i Jönköping. Kännetecknande för träffarna var inriktningen på planering, inspiration, erfarenhetsutbyte och verktyg som gav energi till det praktiska förbättringsarbetet på förskolan.

Steg för steg
Här ser du teamens gemensamma resa som kan användas vid genomförandet av ett förbättingsarbete i din verksamhet, steg för steg:

1. Teamens egna aktiviteter på förskolan, steg 1:

  • Nuläget beskrivs via kartläggning och poster.
  • Baslinjemätning påbörjas.
  • Förankring av mål och förväntningar hos kollegor.

2. Lärandeseminarie 1:
Alla teamen träffas tillsammans med projektledningen och forskargruppen.

3. Teamens egna aktiviteter på förskolan, steg 2:

  • Mål och metoder för utsatta utomhusmiljöer bestäms.
  • Minst två förbättringstester med mätningar genomförs tillsammans med barnen.
  • Föräldrarna involveras.
  • Personalmätning påbörjas och genomförs var tredje vecka.

4. Lärandeseminarie 2:
Alla teamen träffas tillsammans med projektledningen och forskargruppen.

5. Teamens egna aktiviteter på förskolan steg 3:

  • Testerna utökas med framgångsrika exempel från andra team.
  • Teamen reflekterar över mätmetoderna och förbättrar dem eventuellt.

6. Lärandeseminarie 3:
Alla team träffas tillsammans med projektledningen och forskargruppen.

7. Teamens egen aktivitet på förskolan steg 4:

  • Testerna utökas för att hantera flera tester.
  • Teamen tolka mätningar i och och reflekterar över mätmetoderna.
  • Teamen sammanställer rapport.

8. Lärandeseminarie 4:

  • Alla team träffas tillsammans med projektledningen och forskargruppen.
  • Presentation av teamarbete från respektive förskola.

9. Inspirationsträff för teamen

10. Konferens med syfte att sprida alla erfarenheter från utvecklingsarbetena.

Filmer om att utveckla utomhusmiljön på förskolegården

 

Öxnehaga Kalvhagen from Region Jönköpings län on Vimeo.

Ängaryd Tranås from Region Jönköpings län on Vimeo.

Öxnehaga Gethagen from Region Jönköpings län on Vimeo.