Navigera till sidans huvudinnehåll

Frågor och svar om 1177 Vårdguidens formulärtjänst

Nedan finns svar på vanliga frågor om 1177 Vårdguidens formulärtjänst. Om du har en fråga men du inte hittar svaret nedan kan du skicka din fråga till  elin.fredriksson@rjl.se

Behöver jag en särskild behörighet för att använda formulärtjänsten?

Ja, dels behöver du ha ett medarbetaruppdrag på den akuella enheten, och sedan behöver du tilldelas behörighet till systemet. Behörighet i systemet kan du beställa av systemförvaltaren.

Hur skapar jag ett formulär?

Systemförvaltaren skapar/designar formulär i Region Jönköpings län. Varje formulär som tas fram ska ha en ansvarig person som tar ansvar för innehåll och eventuella uppdateringsbehov. Många av de etablerade skattningsskalor och formulär som används inom vården finns redan framtagna nationellt och går att skapa kopior av alternativt prenumereras på.

Finns det någon koppling mellan formulärhantering och journalsystem?

Nej, det finns ingen koppling. Du behöver journalföra det som är relevant, till exempel en sammanfattning eller ett resultat från formulärsvaren separat. Det är också viktigt att du regelbundet gallrar gammal patientdata från formulärtjänsten när du har journalfört det du behöver. 

Hur vet invånaren att hen har ett formulär att fylla i?

När du har skickat ett formulär till en invånare får hen ett meddelande i sin inkorg på 1177 med en länk till formuläret. Beroenda på vilka aviseringsinställningar invånaren har gjort så blir hen aviserad per mejl eller sms att det finns ett nytt meddelande på 1177.

Om det skickas ett formulär till en patient som inte har ett aktivt 1177-konto, kommer formuläret finnas i 1177 när patienten aktiverar sitt konto?

Ja, formuläret kommer att finnas kvar när invånaren aktiverar sitt konto. Det kommer dock inte att finnas något inkorgsmeddelande hos invånaren, utan hen kommer att hitta formuläret under ”Övriga tjänster” på 1177.se, dvs på https://formular.1177.se.

Innehåller uppföljningsvyn endast formulär som tillhör min egen vårdenhet?

Ja. Vyn innehåller endast formulär som tillhör vald enhet. För att se formulär som tillhör andra enheter behöver du "Byta enhet" och logga in på annan enhet.