För att aktivera 1177 vårdguidens e-tjänster behöver det först finnas en vårdenhet med samma namn i HSA-katalogen. Minst en, gärna flera personer på enheten behöver utbildas till lokal administratör.
Aktivera en vårdenhet i 1177 Vårdguidens e-tjänster
- Fyll i formuläret "Begäran om aktivering av vårdenhet i 1177 Vårdguidens e-tjänster" och skicka det till förvaltningen för 1177 Vårdguidens e-tjänster.
- Namnet på enheten ska läggas upp enligt Region Jönköpings läns namnstandard.
- Systemförvaltaren aktiverar den nya enheten och återkopplar när enheten är aktiverad.
- Enhetens lokala administratör gör inställningar för den nya enheten.
- Aktivera de ärendetyper enheten ska erbjuda och lägg till standardsvar. Förnya recept, Av- och omboka tid (webbtidbok) är obligatoriska.
- Lägg in villkorstexter för respektive ärendetyp.
- Lägg in behörigheter för enhetens personal.
- Lägg in uppgifter under fliken inställningar och öppna det geografiska betjäningsområdet för hela landet.
Avaktivera en vårdenhet i 1177 Vårdguidens e-tjänster
- Avaktivera alla ärendetyper så att det inte kommer in nya ärenden.
- Hantera alla inkomna ärenden eller ärenden som inte är avslutade, fördela, besvara och avsluta. Vänta några dagar och kontrollera sedan att inga frågor eller svar har kommit in från invånare.
- Stäng ner vårdenheten (Geografiskt betjäningsområde i Inställningar) och ta bort medarbetarnas behörigheter. Låt endast behörighet för administratörer ligga kvar.
- Formuläret "Begäran om inaktivering av vårdenhet i 1177 Vårdguidens e-tjänster" fylls i och skickas till Förvaltningen för 1177 Vårdguidens e-tjänster.
- Tänk också på att ändra eventuella länkar till vårdenhetens 1177 Vårdguidens e-tjänster och eventuella direktlänkar från vårdenhetens webbsida på plus.rjl.se till ärendetyperna i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
- Systemförvaltaren återkopplar när enheten är inaktiverad.