Minimikrav, utrustning och paketförslag för Cisco meeting


Cisco meeting är en produkt som tillhandahålls av Cisco och ingår som en klient för att kunna ansluta mot Region Jönköping Läns Cisco Meeting Server. Idén med den här applikationen är att du skall kunna delta i ett onlinemöte, oavsett var du är och vad du har för enhet.

Nedan följer ett antal sätt att ansluta och ta del av videokonferens.

PC (Windows)

För Windows PC finns en Cisco Meeting Applikation. Detta är en ersättare till Acano (som fortfarande är ok att använda). Applikationen kräver Region Jönköping Läns domän-inloggning för att man skall kunna komma åt samtliga funktioner som erbjuds, men deltagarna kan även ansluta och ta del av mötet som gäst.

Webbläsare Chrome och Firefox – anslutning sker via webblänk eller via join.video.rjl.se. För att ta del av all funktionalitet krävs inloggning mot Region Jönköping Läns domän, men deltagarna kan även här ansluta och ta del av mötet som gäst.

Webbläsare Internet Explorer och Edge – dessa webbläsare saknar stöd för protokollet webRTC. Den anslutande parten kommer därför hänvisas till att installera och ansluta via Cisco Meeting applikationen.

Minimikrav för PC:

  • Dual Core processor
  • DirectX 9 support (hardware accelerated Direct3D 9 support)
  • SSE-2 capable processor (We have tested on AMD processors, and a variety of Intel processors.)
  • Camera/speakers/microphone of a standard that matches your quality requirements
  • Cisco Meeting App (Windows) supports Windows 7 and above. We currently test it on Windows 7 and Windows 10.

Mac OSX/iOS

De användare som ansluter via Mac och iOS-enheter (iPhone, iPad) måste använda sig av Cisco Meeting App (alt. Acano). Applikationen installeras antingen separat, eller när användaren klickar på möteslänken, eller i App store för iPhone och iPad.

Minimikrav för Max OSX:

  • Apparna testas med de tvåsenaste versionerna av OSX
  • Cisco meeting App 1.10 har testats och supporteras på Max OSX 10.12.6
  • Cisco meeting App 1.9 har testats och supporteras på Mac OSX 10.11.6, 10.12.5

Minimikrav för iOS:

  • 11.0 eller senare
  • iOS appen testas alltid med den senaste versionen av iOS.

Android

Användare som ansluter via Android-enheter kommer att ansluta via webbläsaren Chrome, där stödet för webRTC-protokollet finns.

Minimikrav för Chrome:

  • We strongly suggest using the most recent version of Chrome but we support version 28 onwards.

Har man inte möjlighet att delta via videokonferens finns även möjlighet att ringa in i onlinemötet. Detta gör man då genom att ringa till Region Jönköping Läns konferenstjänst och ange den möteskod som angivits.

Mikrofon och Webbkamera

Beroende på antal människor som befinner sig på samma plats bör utrustningen de använder anpassas efter det här. Vid ensamarbete bör headset och webbkamera av god kvalité prioriteras då ljud- och bildkvalitén ofta är överlägsen och förbättrar upplevelsen för deltagarna. Om det på samma plats befinner sig två personer, bör de fortfarande använda en webbkamera av god kvalité, men lämpligtvis bör headset bytas ut mot ex. Jabra speak 410/510 för att få bättre ljudupptagning från samtliga i rummet. Vid tillfällen då det befinner sig fler än två personer på samma plats bör man använda sig av ett mindre konferenssystem, exempelvis Logitech ConferenceCam Connect.

För de parter som arbetar inom Region Jönköpings Län finns möjligheten att via tjänstekatalogen beställa konferensutrustning. Detta gör man enklast genom att navigera till följande:

  • Hem/IT & Telefoni/Beställning/PC och tillval/Övrig kringutrustning för PC/Konferensutrustning Lync
  • Hem/IT & Telefoni/Beställning/PC och tillval/Övrig kringutrustning för PC/Ljud och bild

Internetanslutning i patientens bostad, mobilt bredband

För att säkerställa möjligheten för internetuppkoppling bör SIM-kort monteras i dator/enheten, alt. bör ett mobilt bredband införskaffas. Optimalt bör man försöka kontrollera möjligheten att koppla till antenn som kan förstärka signalen i bostäder och områden där täckningen kan vara bristfällig.

SITHS-kortläsare

SITHS-kort behöver användas för att stödja stark autentisering. Kontrollera gärna därför om det finns en inbyggd kortläsare, eller om extern bör köpas till enheten.

För de parter som arbetar inom Region Jönköpings Län finns möjligheten att via tjänstekatalogen beställa extern SITHS-kortläsare. Detta gör man enklast genom att navigera till följande:

Hem/IT & Telefoni/Beställning/PC och tillval/Övrig kringutrustning för PC/SITHS/SITHS kortläsare

Kommunerna bör vända sig till de egna IT-avdelningarna för att kontrollera tillgängligheten för likvärdiga produkter och priser.

Paketförslag

Med hänsyn till de tidigare nämnda kraven är nedanstående förslag på produkter som är tänkta att komplettera en stationär eller bärbar dator, med Windows 7 eller senare och Mac OSX ver. 10.10.5, för att optimera användarupplevelsen och kvalitén på distansmötet. Fast internetuppkoppling i form av nätverkskabel är att föredra, om möjligt.

Priserna är hämtade ur tjänstekatalogen och representerar prissättningen från IT-centrum. Produkterna har en leveranstid på ca 4 veckor. Samtliga produkter används inom Region Jönköpings Län idag och supporteras av IT-centrum.

Kommunerna bör vända sig till de egna IT-avdelningarna för att kontrollera tillgängligheten för likvärdiga produkter och priser.

För parter som ansluter som gäster finns möjligheten att använda sig av en surfplatta, smartphone eller en dator. Om möjligt bör man använda sig av headset med inbyggd mikrofon för att förbättra ljudkvalitén.

För användande vid möte med en deltagare:

Logitech USB Headset Mono H650e - 745,59 kr

Logitech HD Webcam B525 - 475,29 kr

För användande vid möte med 1-2 deltagare:

Jabra 510MS - 1 155,00 kr

Logitech HD Webcam B525 - 475,29 kr

För användande vid möte med 2-4 deltagare:

Logitech Connect / "Flyttbart system, mindre grupp" - 173,19 kr st/mån