Meny Stäng
Du måste ange ett sökord.
Sök

Filmer, lathundar och frågor om digitala möten för samordnad vårdplanering


Instruktionsfilmer

Lathund för mötesfunktioner i Cisco meeting

  1. Göm/dölj egenbild samt val för Kamera av eller på
  2. Mikrofon av eller på
  3. Dela skärm/program
  4. Lämna mötet
  5. Visa deltagare
  6. Chat
  7. Växla enhet
  8. Inställningar för bild och ljud
  9. Växla mellan olika layouter, knappsats/nummerval och information om videomötet

Minimikrav, utrustning och paketförslag för Cisco meeting

Cisco meeting är en produkt som tillhandahålls av Cisco och ingår som en klient för att kunna ansluta mot Region Jönköping Läns Cisco Meeting Server. Idén med den här applikationen är att du skall kunna delta i ett onlinemöte, oavsett var du är och vad du har för enhet.

Nedan följer ett antal sätt att ansluta och ta del av videokonferens.

PC (Windows)

Mac OSX/iOS

Android

Mikrofon och Webbkamera

Internetanslutning i patientens bostad, mobilt bredband

SITHS-kortläsare

Paketförslag

Testa din utrustning för Cisco meeting

Det finns ett testrum för att prova utrustningen. Du hittar den via följande länk;

Frågor och svar

Fråga 1;
Jag testade det bokade mötesrummet i förväg och då fungerade det. Varför fungerade det sedan inte vid vårdplaneringen?
Svar; Ett bokat mötesrum kan bara användas en gång, sedan tas det bort. Om du vill testa i förväg, så använd testrummet enligt följande länk; 

https://join.video.rjl.se/invited.sf?secret=qUwtfSNtGnKE_bqTAgsNHg&id=106009903

Fråga 2;
Vad beror det på att systemet ofta är trögt när jag tidigare loggat in i Pascal med SITHs kortet.
Svar; Du har för många fönster öppna. Stäng ner de fönster du varit inne i tidigare.

Fråga 3;
Hur får jag tillgång till länken för mötesplatsen.
Svar; Den finns under Folkhälsa och sjukvård. 

https://dmsvpl.rjl.se/auth/rjl/login

Fråga 4;
Om jag som vårdsamordnare på en vårdcentral har bokat möte och någon kollega på vårdcentralen sedan i stället deltar på mötet. Behöver vi göra om inbjudan då?
Svar; mötet är synligt för alla vårdsamordnare som är kopplade till den aktuella vårdcentralen så de anhöriga m.m. man lagt till i mötet syns om någon annan samordnare loggar in på mötet.

Fråga 5;
Går det bra att byta deltagare, till ett bokat möte, om t.ex. någon från kommunen får förhinder?
Svar; Ja, det går bra, men vårdsamordnaren behöver få information om detta, så att den nya medarbetarens HSA ID kan läggas till.

Fråga 6;
Jag kan inte komma in i mötet. Vad beror det på
Svar; Vårdsamordnaren måste först öppna mötet för att deltagarna ska komma in. Som vårdsamordnare kan du öppna mötet något före mötet.

Fråga 7;
Hur går det till att avboka möte?
Svar; För att ett möte ska avbokas komplett (försvinna både från Cosmic och tjänsten SVPL) så måste vårdsamordnaren kryssa i rutan ”Tillbaka till väntelista” vid avbokningen. Detta innebär dock att vårdsamordnaren i vissa fall sen också måste ta bort patienten från väntelistan i Cosmic (t ex om det inte finns behov av ett nytt möte).