Mat - åk 4, 7-8 och gymnasiet


Ät varierat. Mer frukt och grönt, mindre av det söta.

En bra sammansatt kost har en stor betydelse för hälsan, både genom att främja och bevara god hälsa och genom att förebygga sjukdomar. Maten ska vara god samtidigt som den ska ge energi och de näringsämnen eleverna behöver.

  • Ät regelbundet och tillsammans
  • Tallriksmodellen, matcirkeln och nyckelhålet
  • Godis, snacks och söta drycker
  • Energidryck
  • Kosttillskott

Fördjupning för skolsköterska

Ät regelbundet och tillsammans

Hela kroppen fungerar som bäst om eleven äter regelbundet – frukost, lunch, middag och något bra mellanmål däremellan. Om eleven äter regelbundet är det lättare att låta bli att småäta samt att äta lagom mycket vid måltiderna. Uteblivna måltider kan påverka beteendet och även motivationen att lösa uppgifter. Tandhälsan påverkas också positivt av regelbundna måltider.

Gemensamma måltider kan ge tillfälle att samtala, fördjupa relationer och dela händelser i vardagen. Uppmuntra eleverna och äta tillsammans med familj och vänner.

Tallriksmodellen, matcirkeln och nyckelhålet

Tips på pedagogiska verktyg för hälsosamma matvanor:

  • Tallriksmodellen är ett bra sätt att visa hur maten kan fördelas på tallriken för att få en bra balans i måltiden. Den finns i två olika versioner. En som är anpassad för elever som rör på sig mycket och en annan för elever som inte rör på sig så mycket, och därför har ett mindre behov av energi. Tallriksmodellen, Livsmedelsverket
  • I matcirkeln grupperas livsmedel som har liknande näringsinnehåll ingår i samma grupp. Uppmuntra eleverna att äta livsmedel från matcirkelns alla delar varje dag. Matcirkeln, Livsmedelsverket
  • Nyckelhålet visar hälsosammare alternativ av mat. Det gör det enkelt att äta lite bättre. Väljer eleverna mat med Nyckelhålet på får de i sig mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare eller mindre fett. Nyckelhålet - enkelt att välja nyttigt, Livsmedelsverket

Godis, snacks och söta drycker

Många elever äter för mycket energirik mat med tillsatt socker och fett, istället för mat med näring och vitaminer som kroppen behöver. I längden kan det leda till övervikt och sjukdomar. Att minska på socker och sötsaker minskar också risken att få hål i tänderna.

Tips till elever och föräldrar:

  • Ät gärna tillsammans med andra, familjen eller vänner
  • Ät regelbundet och med variation
  • Vatten är den bästa törstsläckaren
  • Ät mindre av det söta som godis, läsk och saft
  • Ät mer frukt och grönsaker

Godis och snacks, Livsmedelsverket

Energidryck

Energidrycker är söta läskedrycker som i de flesta fall innehåller koffein, glukuronolakton, taurin och B-vitaminer. Det finns många olika sorter på marknaden och konsumtionen har ökat.

Energidrycker har utretts av experter i olika länder och av Efsa (Europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten) i flera omgångar. Utvärderingar har inte visat att energidrycker är farliga för hälsan om de dricks i måttliga mängder.

Forskning visar att om energidrycker dricks tillsammans med alkohol, kan koffeininnehållet i energidryckerna medföra att medvetenheten om hur berusad man är sjunker.

Det finns energidrycker med mycket hög koffeinhalt. Vid stor konsumtion av sådana finns risk att råka ut för lätt eller medelsvår koffeinförgiftning.

Tips för dig som skolsköterska

  • Avråd alltid från att dricka stora mängder energidrycker
  • Uppmärksamma eleverna på koffeininnehållet
  • Uppmärksamma eleverna om att det är stor skillnad på innehåll mellan olika sorter

Energidrycker, Livsmedelsverket  

Kosttillskott

För de flesta eleverna räcker det med vanlig mat för att de ska få i sig det kroppen behöver. Kosttillskott är ofta en koncentrerad form av något eller några ämnen, det är inte alltid nyttigt utan kan vara både onödigt eller farligt. Det går inte att kompensera för dåliga matvanor genom att ta kosttillskott.

Tips till elever och föräldrar:

  • Det är mycket bättre både för hälsan och för prestationsförmågan att lägga om kosten än att kompensera dåliga matvanor med kosttillskott.

Det finnas vissa elever som behöver kosttillskott, exempelvis elever som inte äter alla sorters livsmedel eller som har någon sjukdom. Dessa elever behöver ha kontakt med sjukvården och där görs en individuell bedömning.

Tips om generella råd för kosttillskott:

  • Alla barn upp till två års ålder rekommenderas D-vitamintillskott. Andra riskgrupper som också rekommenderas tillskott av D-vitamin är: Personer som inte äter fisk; personer som inte äter berikade livsmedel; personer som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren.
  • Vitamin B12 och D-vitamin i form av kosttillskott eller berikade produkter till veganer. 

Kosttillskott, Livsmedelsverket

D-vitamin, Livsmedelsverket

Sötningsmedel

Alla sötningsmedel som är godkända i Sverige har undersökts mycket noggrant. De är bedömda och helt säkra att använda.

Sötningsmedel, Livsmedelsverket

Fetter

Det finns olika typer av fett – mättat, enkelomättat och fleromättat fett. Att ersätta en del av det mättade fettet i maten med fleromättat fett kan bidra till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Tips till elever och föräldrar:

  • Välj nyckelhålsmärkta matfetter på smörgåsen, de innehåller mer fleromättat och mindre mättat fett, och begränsat med salt.
  • Använd i första hand matolja eller flytande matfett när du lagar mat.
  • Du behöver inte välja bort margarin av rädsla för tillsatser. Alla tillsatser som används i Sverige är kontrollerade och godkända.

Mat och dryck, Livsmedelsverket