Grundläggande funktioner
Hur hittar jag Insight i Cosmic?
Insight finns i Cosmic-menyn under Analytics. Om du saknar Insight i menyn kan det bero på att du inte har behörighet till Insight.
Insight är breddinfört i den specialiserade vården. Hör du till primärvården kommer möjlighet till behörighet ges i och med breddinförandet hösten 2025.
Användare behöver genomgå grundutbilding i Insight (finns i LoK) för att få grundbehörighet i Insight. Behörigheten beställs av It-kontakt. Läs mer under rubriken Behörigheter och loggning.
Vem ska använda Insight?
Alla typer av hälso- och sjukvårdspersonal som önskar ta fram ett underlag i syfte att studera, förstå, utvärdera samt förbättra kvalité. Olika användare kan ha olika åtkomst till Insight. Vilka frågor och vilka användare som en verksamhet har i Insight är upp till verksamheten själva. För att få behörighet till Insight krävs en kortare utbildning.
Skapa frågor
Vem kan skapa frågor i Insight?
Särskild behörighet krävs för att kunna skapa frågor i Insight. För detta krävs särskild utbildning som ges via sektion e-hälsa. Den specialiserade vården har Insight-ansvarig på respektive klinik med behörighet för detta. Inom primärvården kommer Insight-ansvariga utbildas under breddinförandet hösten 2025.
Vem kontaktar jag om jag vill skapa en ny fråga i Insight?
Kliniker inom den specialiserade vården har utsedda personer med behörighet att skapa frågor i Insight. Inom primärvården kommer personer från respektive vårdcentral utbildas i att skapa frågor under breddinförandet hösten 2025.
Kända "buggar" i Insight
Fortsätt skicka in när ni upplever att en fråga inte fungerar så vi kan felsöka och felanmäla till Cambio. Skicka även in förbättringsförlag, t.ex. när ni inte kan skapa en fråga för att sökkriterie saknas i filtreringen.
Beskrivning av fel och eventuell workaround |
Status |
Kan inte lägga till frågan i dashboard Vi har en bugg när det gäller frågor som innehåller filtreringen Aktiv under tidsperiod. Dessa frågor går inte att lägga till i dashboard. För att komma runt felet så kan du kan ta bort filtreringen, Aktiv under tidsperiod, spara frågan, lägga till i aktuell dashboard och lägga tillbaka filtreringen Aktiv under tidsperiod. |
Rättning Insight 3.11 |
Fel i resultat när Åtgärdskod DRG kopplas till en kontakt. Ingen workaround, men ni kan skapa frågan med åtgärdskod journal. Beroende på frågans syfte så kan det räcka. |
Rättning Insight 3.11 |
Felmeddelande vid >125 tillagda resurser. |
Rättning Insight 3.12 |
Frågor faller ibland bort från dashbord som innehåller >8 frågor. Det är fråga 9-X som faller bort. Workaround: scrolla eller starta om Insight. |
Rättning Insight 3.13 |
Pop up meddelande "Oväntat fel..." när Insight inte använts aktivt under en tid. |
Felsökning pågår |
Fel i resultat när flera filter av samma typ (Diagnoskod DRG) kopplas tillsammans. |
Rättning Insight 3.11 |
Fel i resultat när Återbesök läggs till i Informationsmängd Vårdkontakt. Workaround: koppla vårdåtgärd med Återbesök till kontakten. |
Felsökning pågår. |
Förbättringsförslag: Önskemål om att även kunna välja månader vid ålder vid händelse |
|
Fel i resultat när antal analyser (Klinisk kemi) kopplas till kontakt |
Mottaget Cambio |
Olika resultat beroende på vilket tidsintervall som frågan skapas med |
Mottaget Cambio |
Kan inte spara fråga om endast villkor ändras i befintlig fråga |
Rättning Insight 3.12 |
Insight "kraschar" när annan användare än den som skapat en fråga innehållande nuvarande län och kommun söker på frågan. |
Rättning planerad |
Hur hittar jag operationspatienter i Insight?
Insight hittar inte data från Cosmic TM. Men du kan skapa frågor filtrerade på kontakttyp (dagkirurgi och/eller vårdtillfälle). Du kan ange filtret inskrivningsorsak (operation/åtgärd). Kliniker med specifika vårdtjänster eller kategori 1 och 2 för operationspatienter kan skapa frågor med dessa filter.
Utgå ifrån informationsmängden Vårdåtgärd, se bild överst på sidan.
Efter en operation hittar du de kirurgiska KVÅ koderna i åtgärdskod journal och/eller åtgärdskod DRG.
Hur hittar jag planerade återbesök
För att hitta återbesök som ännu inte ägt rum, bokade eller på bevakningslista skapa frågan utifrån informationsmängden Vårdåtgärd och filtrera på besökstyp (Nybesök, Återbesök, Administration) och nuvarande status (tex. Planerad, Preliminärbokad, Bokad).
Vilka mallfrågor har vi i regionen? Vilka andra frågor används inom olika verksamhetsområden?
En lista över frågor hittar du på följande sidor:
För den specialiserade vården: Insight-frågor specialiserad vård-Folkhälsa och sjukvård
För primärvården: Insight-frågor primärvård-Folkhälsa och sjukvård
Resultat
En patient dyker upp i resultatet fast åtgärden som ska saknas faktiskt finns dokumenterad på patienten. Varför?
I många frågor är filtrena skapade så att åtgärden som efterfrågas ska vara kopplad till en viss vårdkontakt. Ibland har registreringar felaktigt gjorts på fel vårdkontakt och då fångas de inte av Insight om frågan är specifik för en viss vårdkontakt. Du kan titta på registreringen i Cosmic och se om den är kopplad till rätt vårdkontakt. E-hälsa kan vara behjälpliga vid felsökning.
Om detta inte svarar på din fråga kontaktar du den som har skapat frågan (finns angivet för varje fråga i Insight).
Ord och begrepp
Vad betyder ... i Insight?
Se lista nedan över vanliga begrepp i Insight:
Besökstyp |
Typ av besök t.ex. nybesök och återbesök. Skapa inte frågor med besökstyp till framtida kontakter. |
|
Diagnoskod | Statistisk kod för klassificering av sjukdomar och relaterade hälsoproblem | |
Diagnoskod journal | Diagnoser registrerade på sökord med verktygstypen Diagnos i en journalanteckning. |
|
Diagnoskod DRG | Diagnoser dokumenterade i fönstret Registrera koder under fliken DRG. |
|
Händelse (i Insight) | Ett generellt begrepp för att beskriva att något har utförts, till exempel en diagnosregistrering, beställning av labbprov, att en vårdkontakt sätts till Pågående eller att en remiss accepteras. Exakt vad ’händelser’ refererar till i en frågas resultat beror på hur frågan definieras och vilken information som väljs att visas i resultatet. | |
Kontakttyp | Typ av vårdkontakt Exempel: Mottagningsbesök, Hembesök | |
Läkemedelsordination |
Beslut om läkemedelsbehandling. Kan vara under vårdtillfälle, egenvårdsbehandling, recept osv. |
|
Läkemedelsrecept |
Skriftligt intyg från läkare (eller annan förskrivare) med anvisning på medicin. |
|
Medicinsk ansvarig enhet (MAE) |
Organisatorisk enhet som tillhandahåller hälso- och sjukvård. |
|
Remiss |
Vårdbegäran från hälso- och sjukvårdspersonal som utgör beställning av tjänst, konsultation, fråga eller begäran om övertagande av vårdansvar för en patient. |
|
Sökord datum |
Kommande funktion |
|
Sökord fast värde |
Sökord som registrerats genom fasta val i en |
|
Sökord numeriskt |
Sökord som registrerats som numeriska värden i |
|
Vårdande enhet |
Avdelning/mottagning/enhet som vårdar patienten. |
|
Vårdkontakt |
Kontakt mellan patient och hälso- och sjukvårdspersonal då hälso- och sjukvård utförs. Ex. Mottagningsbesök, Telefonkontakt, Dagsjukvård, Hembesök, Vårdtillfälle. Det är av stor vikt att alla aktiviteter kopplas till rätt vårdkontakt för att få rätt information och sökbarhet i systemet samt korrekt utdata. Tänk på: Nuvarande status Ny = bokningsunderlag finns Nuvarande status Planerad = bokad kontakt |
|
Vårdplan |
Vård- och omsorgsplan som beskriver hälso- och sjukvård för en enskild patient | |
Vårdtillfälle |
Vårdkontakt i slutenvård |
|
Vårdtjänst |
Är den tjänst/vård som hälso- och sjukvårdspersonal erbjuder patient Exempel: Behandling/utredning. Om en vårdtjänst byter namn så behöver båda namnen finnas med i frågan i Insight. |
|
Vårdåtagande |
Ett beslut av mottagande vårdenhet att acceptera en vårdbegäran. En verksamhet kan ha flera olika vårdåtagande för att gruppera patienter. Kan vara av typerna remiss-, anslutnings- eller vårdplansvårdåtagande. Kan vara kopplat mot MAE eller vårdande enhet. |
Läs mer |
Vårdåtgärd | Vårdåtgärder som registreras i t.ex. bokningsunderlaget eller kassan. | |
Åtgärdskod journal | Åtgärdskoder registrerade på sökord i en journalanteckning. |
|
Åtgärdskod DRG | Åtgärder dokumenterade i fönstret Registrera koder under fliken DRG. |