Grundläggande funktioner
Hur hittar jag Insight i Cosmic?
Insight finns i Cosmic-menyn under Analytics. Om du saknar Insight i menyn kan de bero på att du inte har behörighet till Insight. I nuläget har endast ett fåtal personer behörighet till Insight (de som deltagit i pilotprojektet). Under hösten 2024 kommer Insight breddinföras i den specialiserade vården och fler kommer då få tillgång till Insight. Användare som genomgått grundutbilding i Insight (som består av en ca 15 minuter lång film) kan få grundbehörighet i Insight via Insight-ansvariga på den egna kliniken.
Vem ska använda Insight?
Alla typer av hälso- och sjukvårdspersonal som önskar ta fram ett underlag i syfte att studera, förstå, utvärdera samt förbättra kvalité. Olika användare kan ha olika åtkomst till Insight. Vilka frågor och vilka användare som en verksamhet har i Insight är upp till verksamheten själva. För att få behörighet till Insight krävs en kortare utbildning.
Skapa frågor
Vem kan skapa frågor i Insight?
Särskild behörighet krävs för att kunna skapa frågor i Insight. För detta krävs särskild utbildning som ges via sektion e-hälsa. Under breddinförandet sker detta för representanter för alla kliniker inom den specialiserade vården under hösten 2024.
Vem kontaktar jag om jag vill skapa en ny fråga i Insight?
Varje klinik inom den specialiserade vården har utsedda personer som kommer få behörighet att skapa frågor i Insight. De kommer få utbildning för detta under hösten 2024 i samband med breddinförandet i den specialiserade vården. Tidsplanen är ännu inte klar för breddinförande av Insight i primärvården. När de Insight-ansvariga på varje klinik fått utbildning kommer de kunna skapa frågor i Insight utefter klinikens behov.
Vilka frågor har vi i regionen
Mallfrågor
Mottagning
DRG saknas senaste veckan | |
DRG saknas senaste månaden | |
Uteblivna kontakter | |
Avliden patient med pågående vårdåtagande | |
Patient som inte varit aktuell senaste 2 åren | |
Journalanteckning saknas senaste veckan | |
Journalanteckning saknas senaste månaden | |
Pågående vårdåtagande, saknar planering | |
Avdelning
Riskbedömning (fall, munhälsa, undernäring, trycksår) saknas |
|
Riskbedömning (MRB och/eller urinretention) saknas | |
Fallolyckor under vårdtiden | |
Ej avföring senaste tre dagarna | |
Viktkontroll saknas senaste veckan | |
Epikris saknas | |
Epikris finns, DRG saknas | |
Återinskrivna inom 30 dagar |
Medicinsk vård
Använder flera av mallfrågorna samt testar
Elkonvertering senaste månaden | |
Sväljbedömning för strokepatient | |
PVK | |
Symtomskattning saknas senaste 6 veckorna | |
Ställningstagande till behandlingsbegränsningar | |
Överenskommelse saknas, har planerat besök | |
Språktest/ Hörseltest/ Syntest saknas hos barn 4 år | |
Språkbedömning saknas hos barn 2,5 år | |
3/4/5-års besök saknas | |
Uteblivna besök / kategori 1 | |
Immunbristpatienter som inte gjort spirometri senaste 3 åren | |
Psykiatri, rehabilitering och diagnostik
Använder flera av mallfrågorna samt
Dubbla vårdåtagande inom samma verksamhet | |
DRG saknas vid specifik vårdåtgärd | |
Saknar läkarbesök senaste året | |
Vårdplan saknas | |
Kirurgisk vård
Ännu inte tillgång till Insight
Kodningskvalité
Huvuddiagnos saknas |
|
Bakteriediagnos B95-B96 som huvuddiagnoskod |
|
Resistens mot antimikrobiella ämnen U82-U85 som huvuddiagnoskod |
|
Z48, Z49, Z510 eller Z511 som bidiagnoskod |
|
Kod för skada eller förgiftning (S00-T98) utan kod för yttre orsak (V01-Y98) |
|
Förlossningsutfall Z37 som huvuddiagnoskod |
|
Förlossning O80-O84 som bidiagnoskod |
|
SIRS R65 och Septisk chock R572 som huvuddiagnoskod |
|
Kod för sena effekter (B90-B94, E64, E68, G09, I69, O97, T90-T98, Y85-Y89) som huvuddiagnos |
|
R699, X039 eller Z049 som huvuddiagnos |
|
Ospecificerade urinvägsinfektioner |
Resultat
En patient dyker upp i resultatet fast åtgärden som ska saknas faktiskt finns dokumenterad på patienten. Varför?
I många frågor är filtrena skapade så att åtgärden som efterfrågas ska vara kopplad till en viss vårdkontakt. Ibland har registreringar felaktigt gjorts på fel vårdkontakt och då fångas de inte av Insight om frågan är specifik för en viss vårdkontakt. Du kan titta på registreringen i Cosmic och se om den är kopplad till rätt vårdkontakt. E-hälsa kan vara behjälpliga vid felsökning.
Om detta inte svarar på din fråga kontaktar du den som har skapat frågan (finns angivet för varje fråga i Insight).
Ord och begrepp
Vad betyder ... i Insight?
Se lista nedan över vanliga begrepp i Insight:
Besökstyp |
Typ av besök t.ex. nybesök och återbesök. Skapa inte frågor med besökstyp till framtida kontakter. |
|
Diagnoskod | Statistisk kod för klassificering av sjukdomar och relaterade hälsoproblem | |
Diagnoskod journal | Diagnoser registrerade på sökord med verktygstypen Diagnos i en journalanteckning. |
|
Diagnoskod DRG | Diagnoser dokumenterade i fönstret Registrera koder under fliken DRG. |
|
Händelse (i Insight) | Ett generellt begrepp för att beskriva att något har utförts, till exempel en diagnosregistrering, beställning av labbprov, att en vårdkontakt sätts till Pågående eller att en remiss accepteras. Exakt vad ’händelser’ refererar till i en frågas resultat beror på hur frågan definieras och vilken information som väljs att visas i resultatet. | |
Kontakttyp | Typ av vårdkontakt Exempel: Mottagningsbesök, Hembesök | |
Läkemedelsordination |
Beslut om läkemedelsbehandling. Kan vara under vårdtillfälle, egenvårdsbehandling, recept osv. |
|
Läkemedelsrecept |
Skriftligt intyg från läkare (eller annan förskrivare) med anvisning på medicin. |
|
Medicinsk ansvarig enhet (MAE) |
Organisatorisk enhet som tillhandahåller hälso- och sjukvård. |
|
Remiss |
Vårdbegäran från hälso- och sjukvårdspersonal som utgör beställning av tjänst, konsultation, fråga eller begäran om övertagande av vårdansvar för en patient. |
|
Sökord datum |
Kommande funktion |
|
Sökord fast värde |
Sökord som registrerats genom fasta val i en |
|
Sökord numeriskt |
Sökord som registrerats som numeriska värden i |
|
Vårdande enhet |
Avdelning/mottagning/enhet som vårdar patienten. |
|
Vårdkontakt |
Kontakt mellan patient och hälso- och sjukvårdspersonal då hälso- och sjukvård utförs. Ex. Mottagningsbesök, Telefonkontakt, Dagsjukvård, Hembesök, Vårdtillfälle. Det är av stor vikt att alla aktiviteter kopplas till rätt vårdkontakt för att få rätt information och sökbarhet i systemet samt korrekt utdata. |
|
Vårdplan |
Vård- och omsorgsplan som beskriver hälso- och sjukvård för en enskild patient | |
Vårdtillfälle |
Vårdkontakt i slutenvård |
|
Vårdtjänst |
Är den tjänst/vård som hälso- och sjukvårdspersonal erbjuder patient Exempel: Behandling/utredning. |
|
Vårdåtagande |
Ett beslut av mottagande vårdenhet att acceptera en vårdbegäran. En verksamhet kan ha flera olika vårdåtagande för att gruppera patienter. Kan vara av typerna remiss-, anslutnings- eller vårdplansvårdåtagande. Kan vara kopplat mot MAE eller vårdande enhet. |
Läs mer |
Vårdåtgärd | Vårdåtgärder som registreras i t.ex. bokningsunderlaget eller kassan. | |
Åtgärdskod journal | Åtgärdskoder registrerade på sökord i en journalanteckning. |
|
Åtgärdskod DRG | Åtgärder dokumenterade i fönstret Registrera koder under fliken DRG. |