Navigera till sidans huvudinnehåll

Frågor och svar Cosmic Insight

Grundläggande funktioner

Hur hittar jag Insight i Cosmic?

Insight finns i Cosmic-menyn under Analytics. Om du saknar Insight i menyn kan de bero på att du inte har behörighet till Insight. I nuläget har endast ett fåtal personer behörighet till Insight (de som deltagit i pilotprojektet). Under hösten 2024 kommer Insight breddinföras i den specialiserade vården och fler kommer då få tillgång till Insight. Användare som genomgått grundutbilding i Insight (som består av en ca 15 minuter lång film) kan få grundbehörighet i Insight via Insight-ansvariga på den egna kliniken.

Vem ska använda Insight?

Alla typer av hälso- och sjukvårdspersonal som önskar ta fram ett underlag i syfte att studera, förstå, utvärdera samt förbättra kvalité. Olika användare kan ha olika åtkomst till Insight. Vilka frågor och vilka användare som en verksamhet har i Insight är upp till verksamheten själva. För att få behörighet till Insight krävs en kortare utbildning. 

Skapa frågor 

Vem kan skapa frågor i Insight?

Särskild behörighet krävs för att kunna skapa frågor i Insight. För detta krävs särskild utbildning som ges via sektion e-hälsa. Under breddinförandet sker detta för representanter för alla kliniker inom den specialiserade vården under hösten 2024.

Vem kontaktar jag om jag vill skapa en ny fråga i Insight?

Varje klinik inom den specialiserade vården har utsedda personer som kommer få behörighet att skapa frågor i Insight. De kommer få utbildning för detta under hösten 2024 i samband med breddinförandet i den specialiserade vården. Tidsplanen är ännu inte klar för breddinförande av Insight i primärvården. När de Insight-ansvariga på varje klinik fått utbildning kommer de kunna skapa frågor i Insight utefter klinikens behov.

Vilka frågor har vi i regionen

Mallfrågor

Mottagning

DRG saknas senaste veckan  
DRG saknas senaste månaden  
Uteblivna kontakter  
Avliden patient med pågående vårdåtagande  
Patient som inte varit aktuell senaste 2 åren  
Journalanteckning saknas senaste veckan  
Journalanteckning saknas senaste månaden  
Pågående vårdåtagande, saknar planering  
   
   
   
   
   

Avdelning

Riskbedömning (fall, munhälsa, undernäring, trycksår) saknas

 
Riskbedömning (MRB och/eller urinretention) saknas  
Fallolyckor under vårdtiden  
Ej avföring senaste tre dagarna  
Viktkontroll saknas senaste veckan  
Epikris saknas  
Epikris finns, DRG saknas  
Återinskrivna inom 30 dagar  

Medicinsk vård

Använder flera av mallfrågorna samt testar

Elkonvertering senaste månaden  
Sväljbedömning för strokepatient  
PVK  
Symtomskattning saknas senaste 6 veckorna  
Ställningstagande till behandlingsbegränsningar  
Överenskommelse saknas, har planerat besök  
Språktest/ Hörseltest/ Syntest saknas hos barn 4 år  
Språkbedömning saknas hos barn 2,5 år  
3/4/5-års besök saknas  
Uteblivna besök / kategori 1  
Immunbristpatienter som inte gjort spirometri senaste 3 åren  
   

Psykiatri, rehabilitering och diagnostik

Använder flera av mallfrågorna samt

Dubbla vårdåtagande inom samma verksamhet  
DRG saknas vid specifik vårdåtgärd  
Saknar läkarbesök senaste året  
Vårdplan saknas  
   
   
   
   
   
   

Kirurgisk vård

Ännu inte tillgång till Insight 

   

Kodningskvalité

Huvuddiagnos saknas

 

Bakteriediagnos B95-B96 som huvuddiagnoskod

 

Resistens mot antimikrobiella ämnen U82-U85 som huvuddiagnoskod

 

Z48, Z49, Z510 eller Z511 som bidiagnoskod

 

Kod för skada eller förgiftning (S00-T98) utan kod för yttre orsak (V01-Y98)

 

Förlossningsutfall Z37 som huvuddiagnoskod

 

Förlossning O80-O84 som bidiagnoskod

 

SIRS R65 och Septisk chock R572 som huvuddiagnoskod

 

Kod för sena effekter (B90-B94, E64, E68, G09, I69, O97, T90-T98, Y85-Y89) som huvuddiagnos

 

R699, X039 eller Z049 som huvuddiagnos

 

Ospecificerade urinvägsinfektioner

 

Resultat

En patient dyker upp i resultatet fast åtgärden som ska saknas faktiskt finns dokumenterad på patienten. Varför?

I många frågor är filtrena skapade så att åtgärden som efterfrågas ska vara kopplad till en viss vårdkontakt. Ibland har registreringar felaktigt gjorts på fel vårdkontakt och då fångas de inte av Insight om frågan är specifik för en viss vårdkontakt. Du kan titta på registreringen i Cosmic och se om den är kopplad till rätt vårdkontakt. E-hälsa kan vara behjälpliga vid felsökning.

Om detta inte svarar på din fråga kontaktar du den som har skapat frågan (finns angivet för varje fråga i Insight).

Ord och begrepp

Vad betyder ... i Insight? 

Se lista nedan över vanliga begrepp i Insight:

Besökstyp

Typ av besök t.ex. nybesök och återbesök.

Skapa inte frågor med besökstyp till framtida kontakter.

 

Diagnoskod Statistisk kod för klassificering av sjukdomar och relaterade hälsoproblem  
Diagnoskod journal Diagnoser registrerade på sökord med 
verktygstypen Diagnos i en journalanteckning.
 
Diagnoskod DRG Diagnoser dokumenterade i fönstret Registrera 
koder under fliken DRG. 
 
Händelse (i Insight) Ett generellt begrepp för att beskriva att något har utförts, till exempel en diagnosregistrering, beställning av labbprov, att en vårdkontakt sätts till Pågående eller att en remiss accepteras. Exakt vad ’händelser’ refererar till i en frågas resultat beror på hur frågan definieras och vilken information som väljs att visas i resultatet.   
Kontakttyp Typ av vårdkontakt Exempel: Mottagningsbesök, Hembesök  
Läkemedelsordination

Beslut om läkemedelsbehandling.

Kan vara under vårdtillfälle, egenvårdsbehandling, recept osv.

 

Läkemedelsrecept

Skriftligt intyg från läkare (eller annan förskrivare) med anvisning på medicin.

 

Medicinsk ansvarig enhet (MAE)

Organisatorisk enhet som tillhandahåller hälso- och sjukvård.

 

Remiss

Vårdbegäran från hälso- och sjukvårdspersonal som utgör beställning av tjänst, konsultation, fråga eller begäran om övertagande av vårdansvar för en patient.

 

Sökord datum 

Kommande funktion

 

Sökord fast värde

Sökord som registrerats genom fasta val i en 
journalanteckning.

 

Sökord numeriskt

Sökord som registrerats som numeriska värden i 
en journalanteckning.

 

Vårdande enhet

Avdelning/mottagning/enhet som vårdar patienten.

 

Vårdkontakt

Kontakt mellan patient och hälso- och sjukvårdspersonal då hälso- och sjukvård utförs.

Ex. Mottagningsbesök, Telefonkontakt, Dagsjukvård, Hembesök, Vårdtillfälle.

Det är av stor vikt att alla aktiviteter kopplas till rätt vårdkontakt för att få rätt information och sökbarhet i systemet samt korrekt utdata.

Läs mer

Vårdplan

Vård- och omsorgsplan som beskriver hälso- och sjukvård för en enskild patient  

Vårdtillfälle

Vårdkontakt i slutenvård

 

Vårdtjänst

Är den tjänst/vård som hälso- och sjukvårdspersonal erbjuder patient Exempel: Behandling/utredning.

 
Vårdåtagande

Ett beslut av mottagande vårdenhet att acceptera en vårdbegäran. En verksamhet kan ha flera olika vårdåtagande för att gruppera patienter.

Kan vara  av typerna remiss-, anslutnings- eller vårdplansvårdåtagande.

Kan vara kopplat mot MAE eller vårdande enhet.

Läs mer
Vårdåtgärd Vårdåtgärder som registreras i t.ex. bokningsunderlaget eller kassan.  
Åtgärdskod journal Åtgärdskoder registrerade på sökord i en 
journalanteckning. 
 
Åtgärdskod DRG Åtgärder dokumenterade i fönstret Registrera 
koder under fliken DRG.