Navigera till sidans huvudinnehåll

1177 e-tjänster

Genom 1177 e-tjänster sker kommunikation mellan vårdpersonal och invånare tryggt och säkert. Alla mottagningar i Region Jönköpings län erbjuder invånaren digital kontakt via 1177 e-tjänster.

Manualerna är framtagna för att ge användaren handledning i systemets funktioner, hur det fungerar och ska användas i olika situationer.

Stöd vid införande innehåller olika former av hjälp för att underlätta vid uppstart. Här kan du hitta information om till exempel nödvändiga förberedelser, relaterade dokument och arbetsprocesser.

Begäran om aktivering av vårdenhet i 1177 e-tjänster

Följande vårdenhetskonto ska aktiveras: 

Ansvarig enhetschef/verksamhetschef/landstingsadministratör (som fattat beslutet):

Kontaktperson för bekräftelse (om annan än ovan):

Vid aktivering

Följande person/personer ska tilldelas behörighet: 

Begäran om inaktivering av vårdenhet i 1177 e-tjänster

Följande vårdenhetskonto ska inaktiveras: 

Ansvarig enhetschef/verksamhetschef/landstingsadministratör (som fattat beslutet):

Kontaktperson för bekräftelse (om annan än ovan)

Skäl till begäran: 

Utbildning

För dig som är, eller ska bli, Lokal administratör för 1177 e-tjänsterna erbjuds en lärarledd grundutbildnig via zoom. Utöver grundutbildningen erbjuds då och då fördjupningsutbildningar inom olika områden/moduler. Läs mer och anmäl dig i LoK (lärande och kompetensportalen).

Under året har vi lite extra fokus på att hjälpa er igång med digitala meddelanden via 1177. Vi håller därför flera kortare (ca 45-60min) utbildningstillfällen kring att skapa meddelandemallar och skicka meddelanden. Anmälan görs i LOK.

Den som är Lokal administratör i 1177 e-tjänsterna på mottagningen anvararar för att enhetens ärendemottagare och ärendehanterare har tillräckliga kunskaper i systemet.

Användarforum

Två gånger per år (maj/juni och nov/dec) arrangeras Användarforum för lokala administratörer i Region Jönköpings län. Vid användarforum presenteras nyheter, uppdateringar som gjorts, ändringar som är på gång i närtid och utvecklingsprojekt som kommer längre fram. Det finns möjlighet att skicka in frågor och ämnen i förväg samt ställa frågor under forumet. Användarforum hålls digitalt och leds av systemförvaltare för 1177 e-tjänsterna och ibland fler personer från sektion e-hälsa. Anmälan sker i LoK.

Information och användarstöd

Ineras webbplats finns information om 1177 e-tjänsterna och hur du kan arbeta i verktyget.

  1. Be om hjälp i din verksamhet
    Vänd dig i första hand till en superanvändare, IT-kontakt, administratör eller annan kollega i din verksamhet. På varje arbetsplats finns kollegor som kan och stöttar lite extra och kan hjälpa till att felsöka t.ex. om någon inställning missats.
  2. Kundservice IT via Tjänstekatalogen eller telefon 010-241 41 41
    Om du upplever problem med inloggning eller din dator kan du vända dig till Region Jönköpings läns Kundservice på IT-centrum 14141
  3. Support och felanmälan till Inera
    Vid problem, frågor eller synpunkter kan du vända dig till nationella supporten. Du kan registrera ditt ärende direkt i Ineras kundportal eller fylla i kontaktformuläret för felanmälan. Är felet akut kan du ringa 0770-25 10 10, vardagar kl. 06.00 – 22.00.
  4. Systemförvaltare, sektion e-hälsa
    Om du inte löser problemet på egen hand eller har regionspecifika frågor kan du kontakta systemförvaltningen. Skapa ett ärende i tjänstekatalogen.