Navigera till sidans huvudinnehåll

Digitala kallelser - regionalt införandeprojekt 2021 - 2025

Hösten 2021 startade ett regiongemensamt införandeprojekt för digitala kallelser. Projektet syftar till att driva, samordna och införa digitala kallelser från regionens alla vårdsystem till 1177 inkorg. Målbilden att länets invånare och patienter ska kunna få sina kallelser digitalt till 1177 inkorg, oavsett verksamhet eller vårdsystem.

Digitala kallelser till 1177 inkorg

Införandet sker successivt i den takt vårdsystem har utvecklat stöd för digitala kallelser. I väntan på att vårdsystemens utveckling är klar är det möjligt att skicka digitala kallelser till 1177 inkorg via Personalverktyget

Så här är projektet organiserat

Programmets styrgrupp är SG Gemensamma eHälsotjänster. För att styra, stödja och koordinera införandet av digitala kallelser finns en programledningsgrupp. Det operativa arbetet – att kravställa, utveckla och införa digitala kallelser från regionens olika vårdsystem – drivs i tre parallella projekt (se bild).

Organisation digitala kallelser

Digitala kallelser från Cosmic

En digital kallelse kommer att skickas direkt från Cosmic till samtliga patienter. De som inte valt bort papper (inställning i 1177 e-tjänster) får även en papperskallelse. Den digitala kallelsen kommer innehålla länkar till nödvändig och relevant information. Det går även att lägga till personlig information via text som anges i bokningsunderlaget i fälten "Fritext till vald kallelse" samt " Särskild information".

Införande

Projektet digitala kallelser i Cosmic påbörjades hösten 2024 och förväntas pågå in på 2026. Därefter ska digitala kallelser i Cosmic successivt breddinföras inom alla verksamheter inom regionen. 

Projektgruppen består av representanter från IT-centrum, Folkhälsa och sjukvård sektion e-hälsa samt kommunikation.

Modellverksamheter

I projektet för digitala kallelser i Cosmic ingår sju modellverksamheter från olika delar inom Region Jönköpings län. Modellverksamheterna finns inom både specialistvård och primärvård. 

Inom projektet kommer modellverksamheterna få hjälp och stöttning med att testa digitala kallelser för att skapa förståelse och erfarenhet kring arbetssätten kring digitala kallelser från Cosmic. Tanken är att upptäcka eventuella utmaningar, ta fram rekommendationer och stödjande dokument för att säkerställa ett smidigt fortsatt breddinförande. 

Då den patientinformation som behöver vara länkad till digitala kallelser måste vara digital så ingår även modellverksamheterna i ett projekt kring arbetssätt kring digital patientinformation. Det projektet drivs av kommunikation.

Modellverksamheterna är:

  • Medicinkliniken i Eksjö
  • Ortopedkliniken på Ryhov
  • Rehabiliteringscentrum
  • Bra Liv Eksjö vårdcentral
  • Bra Liv Rosenhälsan och Tenhult vårdcentral
  • Bra Liv Vetlanda och Landsbro vårdcentral
  • Wetterhälsan

Kontaktperson

Projektledare digitala kallelser i Cosmic: Anne Lindell, anne.lindell@rjl.se 

Digitala kallelser från övriga vårdsystem

Följande vårdsystem är har infört fullständiga digitala kallelser:

Följande vårdsystem har pågående utvecklingsprojekt under 2025 och 2026:

  • RHKS (gynekologiskt cellprov) planerad start 2025.
  • Sectra (bröstcancerscreening) planerad start 2026
  • Agfa EI (röntgen) planerad start 2026.

Kontaktperson

Projektledare: Christian Sjöström, christian.sjostrom@rjl.se 

Patient- och invånarmedverkan

Invånarinvolvering, samskapande och patientmedverkan i förbättrings- och förändringsarbete är ett prioriterat område för oss. I program digitala kallelser jobbar vi med flera metoder för att involvera användarna och tillsammans skapa så bra lösningar som möjligt.

Exempel på invånarinvolvering i program digitala kallelser:

  • Väntrumsdialog
  • Lärandeträffar med Funktionsrätt Jönköpings län och hälsokommunikatörer 
  • Användningstester med invånare i olika målgrupper
  • Digital invånarpanel

Så här kan en digital kallelse se ut

Inom ramen för införandeprojekten pågår ett arbete med att ta fram regionala mallar för digitala kallelser. Målet är att Region Jönköpings läns digitala kallelser, oavsett vårdsystem, ska följa en gemensam standard vad gäller utseende och innehåll så att våra patienter och invånare känner igen sig.

Vi arbetar just nu med att färdigställa de regionala mallarna i samverkan med invånare och verksamheter. Nedan visas en skiss på hur en digital kallelse i 1177 inkorg skulle kunna se ut. 

Exempelkallelse