Dessa frågor och svar gäller för digitala kallelser som skickas direkt från vårdsystem till 1177 inkorg. När det gäller kallelser som skickas från Personalverktyget finns information här.
Vilka invånare får digitala kallelser?
Region Jönköpings län ska skicka fullständiga digitala kallelser och bekräftelser på ändringar till 1177 Inkorg till ALLA invånare. Detta gäller oavsett om invånaren är aktiv på 1177.se eller inte, och oavsett om besöket är om- och avbokningsbart på 1177. Undantag gäller för personer med samordnings- och reservnummer, då de dagsläget inte kan hanteras i inloggat läge på 1177.se. Dessa invånare får inga digitala kallelser.
Om invånaren saknar 1177-konto läggs kallelsen på kö i 90 dagar och slängs sedan. Invånaren får kallelsen om hen skapar ett konto under denna tid.
I nuläget har 94 % av alla länsinvånare loggat in minst en gång på 1177.se.
Vilka får även papperskallelse?
Papper kan skickas som komplement vid behov till invånare som saknar förutsättningar för digital kommunikation. Invånare som saknar 1177-konto och/eller inte aktiverat aviseringar får alltid en papperskallelse som komplement.
Andra exempel på när papperskallelse kan behöva skickas är:
- Invånare i åldern 13 - 18 år. Denna grupp har egen inloggning till 1177.se, men åldersgruppen kan ha svårt att hålla koll på sin 1177 inkorg, vilket kan leda till uteblivna besök.
- Invånare med tolkbehov.
- Invånare med samordnings- och reservnummer. Dessa invånare har inte tillgång till den inloggade delen av 1177.se.
I dagsläget finns en inställningsmöjlighet för invånarna i inloggat läge på 1177.se ”Välj att inte få brev hemskickade från hälso- och sjukvården”. Flera vårdsystem kommer att utgå från vilket val invånaren gjort i den rutan. Samtidigt pågår ett arbete nationellt för att se över och tydliggöra vilka valmöjligheter som ska finnas på sikt.
Hur hanteras digitala kallelser till barn (0 – 12 år) och minderåriga (13 – 17 år)?
Även för dessa grupper gäller digitalt till alla och papperskallelser som komplement vid behov. För barn under 13 år kan vårdnadshavare, via sin egen inloggning, växla till barnets 1177-konto och ta del av barnets 1177 inkorg. Vårdnadshavare kan även aktivera aviseringar för sitt barns 1177-konto.
Minderåriga (13 – 17 år) loggar in på samma sätt som vuxna, med egen e-legitimation.
För båda dessa grupper behöver respektive verksamhet ta fram rutiner och arbetssätt för att avgöra om/när papperskallelse behöver skickas som komplement.
Hur får invånaren veta att hen har fått en digital kallelse?
Alla invånare som har aktiverat aviseringar under inställningar på 1177.se får ett sms och/eller mail när hen får ett nytt meddelande till sin 1177 Inkorg (se bild).
Hur kan vi veta att invånaren inte missar att läsa sin digitala kallelse?
Precis som för papperskallelser kan vi generellt inte veta om en invånare läser sin kallelse eller inte. Inera erbjuder dock möjligheten för vårdsystemet att kontrollera om en digital kallelse är öppnad eller inte, detta kräver dock en särskild utveckling vilket inte alla vårdsystem har gjort
Bevakning av oöppnade kallelser möjliggör för verksamheten att sätta rutiner som t.ex. kan innebära att om det gått mer än 3 dagar sedan kallelsen skickades digitalt och den fortfarande är oläst, så kan kontakt med patienten ske genom att skicka papperskallelse, ringa eller skicka sms via vårdsystem eller teleQ.
Får invånaren något meddelande vid om- och avbokning?
Om invånaren har fått en digital kallelse och om- eller avbokar sin tid, så kommer invånaren att få ett meddelande om ändringen till sin 1177 inkorg.
Får invånaren en SMS-påminnelse inför sin bokade tid?
För att få sms-påminnelser för en bokad tid behöver invånaren ha aktiverat detta. Oftast får invånaren en sms-påminnelse några dagar före sitt bokade besök och även samma dag. Det skiljer sig åt när invånaren får sina sms-påminnelser, beroende på hos vilken mottagning hen har din bokade tid.
När kan min verksamhet börja skicka digitala kallelser?
Det finns två olika sätt att skicka digitala kallelser. Målbilden är att vårdpersonal ska kunna hantera och skicka kallelser direkt från vårdsystemets bokningsvy. Införandet sker successivt i den takt vårdsystem har utvecklat stöd för digitala kallelser.
I väntan på att vårdsystemens utveckling är klar är det möjligt att skicka digitala kallelser till 1177 inkorg via Personalverktyget.
Hur hanteras digitala kallelser för personer som har god man och förvaltare?
I dagsläget är det inte tekniskt möjligt att som ombud ta del av någon annans 1177 inkorg, förutom i rollen som vårdnadshavare. Inera jobbar med en ny ombudsfunktion där exempelvis god man och förvaltare ingår.
Kan vi översätta digitala kallelser till andra språk för invånare som inte har svenska som modersmål?
Det finns inte tekniska möjligheter att översätta innehållet i våra digitala kallelser till andra språk. Vi eftersträvar därför ett så enkelt och tydligt språk som möjligt i kallelserna.
Hur hänger webbtidboken och digitala kallelser ihop?
Med digitala kallelser underlättar vi för invånare att av- och omboka sin tid, då kallelsen kan innehålla tydliga knappar som leder patienten till webtidboken. En väl fungerande webtidbok, där personal aktivt och systematiskt lägger ut lediga tider, är därför en förutsättning.
Hittar patienten tider i webbtidboken kan den lätt ändra sin tid, vilket leder till färre uteblivna vårdbesök. Finns inga tider, blir det däremot en dålig användarupplevelse vilket kan skapa onödig irritation, telefonsamtal till mottagningen och påverka RJLs varumärke på ett negativt sätt.