Navigera till sidans huvudinnehåll

Frågor och svar om Visiba Care

Manualer och guider

Finns det några manualer för mig som vårdpersonal?

När du är inloggad i Visiba Care hittar du manualer, guider och filmer under Support i menyn till vänster.

Behörigheter och inloggning för vårdpersonal

Hur hittar jag sökvägen för inloggning till Visiba lätt på intranätet?

För appen Vårdmöte finns det en snabbknapp under System och Program. Flytta upp den för att ha den som en knapp i din meny över system på intranätet. 

Vem lägger in nya användare i Visiba Care?

Varje verksamhet ansvarar för att registrera nya användare.

Ska verksamheternas superanvändare ha rollen global administratör?

Nej, verksamheternas superanvändare är bara administratörer för sin/sina mottagning/-ar.

Vilka behörigheter och roller finns i verktyget?

Administratör: Administrerar verksamheten i Visiba Care, d.v.s. användare, behörigheter, drop-in-inställningar, notiser, gemensamma tidsmallar, formulär, besöksorsaker, enheter, texter, gemensam statistik mm.

Vårdutövare: Kan kommunicera med patienter genom olika flöden, skapa personliga tidsmallar, se statistik kopplade till sin profil.

Schemaläggare: Kan schemalägga åt andra vårdutövare i systemet.

Kan man lägga upp en ny användare i systemet utan att ge den behörighet till någon mottagning?

Ja det går, men användaren kommer inte kunna göra något i Visiba då den inte har någon koppling till en mottagning.

Kan jag som personal också använda appen för att prata med patienten? Alltså, att vi båda ansluter till mötet via appen.

Nej, vårdgivare kan bara ansluta via datorn.

Behövs det någon särskild programvara för att använda Visiba Care?

Ingen programvara behövs. Men du behöver logga in i systemet genom Chrome som webbläsare. Du hittar länken via mina system på intranätet. 

Inloggning för patienter

Kan en minderårig logga in med Freja eID Plus?

Ja, patienterna kan logga in med Freja eID Plus, med mobilt BankID eller BankId på en dator.

Inställningar

Synliggör man allt när man öppnar för patienter eller kan man välja att exempelvis bara visa drop-in och aktivera fler funktioner efterhand?

Nej, allt synliggörs inte automatiskt. Verksamheten bestämmer själva vilka funktioner som ska vara synliga utåt för invånare/patient. 

Exempelvis:

- drop in-rum
- boka besök
- meddelanden

Varför måste jag registrera patienten på nytt trots att vi redan haft ett möte?

Patientuppgifter sparas 30 dagar i systemet. 

Går det ställa in så att invånaren/patienten automatiskt blir utloggade när de inte varit aktiva på en stund?

Nej, det är inget vi kan ställa in i dagsläget.

Om jag lägger in mitt privata mobilnummer, vad innebär det i så fall?

Du får notiser för dina bokade möen och om en patient avbokar ett möte. Mobilnumret är inget som syns utåt för invånare/patient. 

Måste jag som vårdpersonal registrera mitt telefonnummer?

Nej, du måste inte. Du registrerar ditt telefonnummer för att få notiser för dina bokade möten och om en patient avbokar ett möte. Du kan själv ställa in vilka notifieringar du vill ha via telefon eller mejl. 

Bokning av videomöte med patient

Går det bjuda in fler personer till ett redan skapat möte?

I nuläget går det inte. För att kunna bjuda in fler eller ändra vem som är inbjuden behöver ni avboka och boka om mötet. Visiba Care kommer utveckla detta men vi vet inte när det blir möjligt. 

Går det få så att barnets namn står på bokningen i Visiba? Blir inte så tydligt för läkaren vilken patient som är inbokad när det är ombudets namn man ser.

Nej, mötet står på ombudets namn. Men om man klickar på mötet ser man barnets personnummer.

Om jag bjuder in en person som patient med ombud, syns mötesbokningen i appen då?

Ja, det gör den. Mötet bokas på ombudets personnummer. Om man som vårdutövare klickar på mötesbokningen ser man även patientens personnummer. 

När en patient eller annan person blivit inbjuden som gäst hittar den inte mötet i appen.

När du bjuder in en person som gäst registreras inte personens personnummer, därför finns inte mötesbokningen i appen. Personen får klicka på länken hen får via sms eller mejl för att kunna ansluta. 

Om jag som vårdgivare bokat 20 min för ett möte och drar över tiden, avbryts samtalet då?

Samtalet avbryts inte om du drar över tiden. Samtalet avslutas när antingen vårdgivaren eller patienten väljer att lämna mötet. 

Hur ändrar jag ett bokat möte?

Klicka på den bokade tiden, antingen i kalendern eller på fliken ”Mina besök”. Klicka på ”pennan” uppe till höger, fyll i de nya uppgifterna och klicka på ”Boka om”. Patienten får ett mejl om att bokningen har ändrats.

Hur skapar jag bokningsbara tider för mina patienter?

För att en patient ska kunna boka en tid behöver det finnas bokningsbara tider i din kalender. Skapa dessa antingen genom att välja en förvald mall eller genom att skapa en mall. Om du använder en redan aktiverad mall drar du den till önskad plats i kalendern. När du tar tag i en mall så ändras färgen i kalendern och i anslutning till det önskade tidsblocket så dyker det upp en tidsangivelse att du enkelt placerar den på rätt tid i kalendern.

Hur bjuder jag in till ett videobesök?

Det finns olika sätt att bjuda in till ett videobesök.

A. Klicka på ”Bjud in till besök” i menyn och fyll i alla fälten. En inbjudan skickas då till patienten. När inbjudan är skickad läggs den inbokade tiden in i din kalender och är märkt med namnet på den aktuella patienten.

B. Du kan även boka en tid direkt i din kalendervy. Antingen kan du klicka på en upplagd bokningsbar tid eller klicka direkt i kalendern och därefter bjuda in till besök.

C. Ett annat alternativ är att klicka på ikonen med plustecknet till höger om kalendervyn för att bjuda in till ett videobesök.

Jag får inte igång videobesöket - vad ska jag göra?

Det kan finnas många anledningar till detta. Innan du kommer till samtalsvyn så får du genomföra ett funktionstest och om du har tagit dig genom denna så fungerar tjänsten från ditt håll. Om du har gjort det en gång så kommer du inte att behöva göra den fler gånger och du kan behöva försäkra dig om att du har det som krävs för att tjänsten ska fungera, som att ljudet är på, mikrofonen inkopplad och kameran tillgänglig. Du kan behöva acceptera att ett nytt fönster öppnas eller så kan din dator kräva tillgång till mikrofon, högtalare och kamera. Om du ändå inte får igång videobesöket, fråga någon på mottagningen om hjälp eller kontakta IT Kundservice.

Hur får vi tag på vårdnadshavares personnummer när vi ska bjuda in dom som ombud för minderåriga?

Vårdnadshavaren behöver kontaktas för att ni ska få deras personnummer och mobilnummer/mejl.

Dokumentation och hantering av bilder och dokument

Varför hittar jag inte patienten i systemet?

Visiba Care har ingen koppling till Cosmic. Patientuppgifter sparas bara 30 dagar. 

Kan jag ta bort en patient som är inlagd i Visiba?

Patientuppgifter försvinner efter 30 dagar. Om en patient ska raderas i Visiba måste PUB-ansvarig i regionen kontakta Visiba. 

Vilka filformat fungerar att skicka?

Alla filformat fungerar. 

Hur stora filer kan vi eller invånare/patient skicka?

100 MB per fil. 

Hur delar och sparar jag filer i ett samtal?

Du delar filer under ett videobesök genom att klicka på plustecknet i chattfunktionen och därefter markerar den fil du vill dela. Under själva samtalet ligger filerna på säkra servrar hos Visiba Care.

För att spara ner filer klickar du på ”Filer i samtalet” i menyfältet till vänster om bilden eller från utvärderingsvyn efter avslutat samtal. Om du sparar filerna sparas de under "Nedladdade filer" på din dator, om du inte gjort andra inställningar. 

Informationsmaterial till invånare och patienter

Finns det en manual som vi kan skicka med i en kallelse?

Du hittar allt material till invånare på sidan Invånare och patient i det digitala vårdmötet i Visiba Care.

På 1177.se finns också information till invånare/patient om hur man ansluter till ett videomöte: https://www.1177.se/Jonkopings-lan/rjl/appen-vardmote

Notiser för patient

Måste invånare/patient ange en mejladress?

Nej, det är inget måste. Det är bra att registrera om man vill ha notiser till sin mejl. Det underlättar även för invånare/patienter som vill ansluta till ett bokat möte via datorn. 

Varför får inte patienter som avbokar ett möte någon notis?

För att invånare/patient ska få en notis vid ändringar eller om ett bokat möte behöver dom fylla i sitt mobilnummer eller mejladress på deras profilsida i appen. 

Hur får min patient reda på att mötet är bokat?

När du skapar en bokning så skickas ett mejl eller sms som innehåller information om när videobesöket kommer att börja. I mejlet eller smset finns också en klickbar länk så att det är enkelt att komma till inloggningen för videobesöket.