Region Jönköpings län ska ersätta papperskallelser med digitala kallelser i så stor utsträckning som möjligt. Digitala kallelser innebär minskade kostnader och administration för vården, sparar på papper, och det blir en enklare hantering för invånaren.
Våra invånare ska kunna få kallelser digitalt oavsett vilken verksamhet eller system som skickar kallelsen.
1177.se är vår viktigaste digitala kanal för kommunikation med patienterna. Invånarna ska kunna känna sig trygga med att veta att den viktigaste informationen finns på 1177.se. Därför krävs en omställning till ett mer digitalt arbetssätt inom vårdverksamheterna. För att digitala kallelser ska fungera krävs exempelvis att personal aktivt och systematiskt lägger ut lediga tider i webtidbok. Då är det lätt för patienten att av- och omboka sin tid via en digital kallelse. Det leder till färre uteblivna vårdbesök.
Invånaren kan alltid nå sin kallelse, genom att logga in till 1177.se via e-legitimation. Merparten av invånarna har aktiverat aviseringar från 1177, vilket innebär att de får ett sms eller mail när något nytt finns att läsa i 1177 inkorg.
De invånare som har behov av pappersutskick kommer även fortsättningsvis att kunna få det.
Två sätt att skicka digitala kallelser
Det finns två olika sätt att skicka digitala kallelser.
- Målbilden är att vårdpersonal ska kunna hantera och skicka kallelser direkt från vårdsystemets bokningsvy till 1177 inkorg. Detta kräver dock att vårdsystemen utvecklas. Utvecklingen drivs i regionala införandeprojekt.
- I väntan på att vårdsystemens utveckling är klar är det möjligt att skicka digitala kallelser till 1177 inkorg från Personalverktyget.