| Inkommet ärende och beskrivning | Beslut och återkoppling |
|
Inkommit i SDM tidigare i år (r668312) från Kirurgen Eksjö enligt nedan: 1. ”I brevkallelser och kallelse via 1177 står det endast att patienten ska ta med sig legitimation. Det är ovanligt men förekommer att patienterna inte har det. Röntgen Ryhov har texten ”För din egna säkerhet ska du ta med dig din legitimation och kallelse. Med anledning av risk för identitetsstöld kommer vi inte kunna genomföra undersökningen utan giltig legitimation." 2. ”Det skulle även framgå i både 1177-kallelserna och brevkallelserna att digitala ID inte är godkända i RJL.” |
Kallelseråd 2026-05-27 1. Kallserådet bedömmer att informationen om att ta med legitiomation inte behöver stärkas med föreslagen text då det är ovanligt att patienter inte har med sig legitimation. 2. Kallserådet gillar förtydligandet om att digitala legitimationer inte är godkända. Caroline Hägglund får uppdrag att ta fram förslag på tillöägg i den regionala mallen. |
|
2026-04-29 1. Borde inte ”Ta med legitimation” läggas under ”Förberedelser inför besöket” ? 2. Kan vi ta bort ”Undvik att ha på dig starka dofter” då det är ngt generellt som inte bara kan finnas på kallelser till Klinfys, uppmaningen gäller väl egentligen alla besök på regionens mottagningar….och det står idag inte på alla kallelser? 3. Man kan också lyfta om vi ska ha som princip att skriva ”Inga förberedelser behövs” när det är aktuellt. |
Kallelseråd 2026-05-27 1. Kallserådet beslutar att information om att ta med legitimation inte hör hemma under rubriken "Förberedelser inför besöket". Förslaget om att informationen om legitiomation skulle kunna flyttas till "tidrutan" fick godkänt. Caroline Hägglund får uppdrag att ta fram förslag på justeringar i den regionala mallen. 2. Info om att ”Undvik att ha på dig starka dofter” finns idag på de flesta kallelser. Kallserådet beslutar att denna information ska finnas kvar på kallelserna. 3. Bra förslag. Om kallelsesystemet har denna möjlighet rekommenderar kallserådet att denna funktion införs. |
|
2026-02-12 I dagens läge är det många som bokar till labb för att de ska ta sina prover inför ett bokat hälsosamtal. Problematiken är att många bokar innan de har fått bekräftelse att de har ett besök eller bokar blodproverna långt i förväg. Idag hade jag en patient som bokade 2 månader i förväg innan sitt besök. I den digitala kallelsen önskar jag att det stod att man både invänta sin bekräftelse och att proverna endast skall tas 10 dagar innan besöket. |
Kallelseråd 2026-05-27 Detta önskemål är mer kopplat till informationen kring hälsosamtal och den inbjudan som skickat ut inför hälsosamtal. Sven-Åke tar detta ärende vidare till sektionen för Folkhälsa som ansvarar för processen och systemet som används vid hälsosamtal. |
|
2026-02-12 Jag och dövteamet önskar lämna synpunkt på innehållet under ’allmän information’, punkten med hänvisning till 1177 för detaljer. Se infogad bild, hoppas det går att förstå var jag menar. Det är ordet ’språktolk’ vi reagerar på. Språktolk exkluderar teckenspråk-, skriv- och dövblindtolk. Vi föreslår att använda ordet ’tolk’ istället. Kan tyckas vara en petitess, men den som behöver annan tolk än språktolk kan det bli förvirrande om ordet innefattar tolk även för deras behov samt oro för att det inte har bokats. |
2026-02-25 Utifrån maildialog är inriktningen att justera i mallen till "Tolk". Caroline Zinkell: Bra synpunkt. Om jag inte missminner mig så var det något med att vi skulle skriva just språktolk och inte tolk. Ottila och Monika: Vi tycker att benämningen ska vara tolk istället för språktolk. Frågan lyfts för beslut på Kallserådet 260304. Sven-Åke återkopplade 260305 efter kallelserådets möte till Jenny. |
|
2025-05-08 Nu kommer ytterligare frågor som kommit upp i samband med projekteten digitala kallelser och patientinformation, som kallelserådet förväntas ta beslut i: Biobanks informationen blir inte hanterlig om den ska skickas med i papperskallelsen. Skriver man ut den från 1177.se är det 4 sidor. Räcker det med hänvisning till att läsa på 1177.se, som rekommendationen är idag? Frasminnet heter biospar = När du lämnar prov i vården kan det komma att sparas i biobank. Läs på om biobankslagen via 1177.se inför ditt besök. |
2025-05-08 Ja, det räcker med en hänvining i kallelsen till information om biobankslagen och biobanker på 1177.se. Hänvisningen läggs in som frasminne och läggs till i kallelsen i de fall det är relevant. |
|
2025-04-25 Vi har haft ngt fall där patienten kommit till oss utan tolk och vi funderar om det går att göra ngt ytterligare för att nå fram med info? Vet inte om i aktuellt fall patienten fick digital eller papperskallelse… Det pågår ju en samordning av digitala kallelser men en fundering vore om man kan utvidga rubriken så att det står ngt som ”Tolk/ Interpretation”. Å andra sidan är det nog bara en tidsfråga innan det går att välja önskat språk för hela kallelsen… /Per-Gunnar |
2025-04-25 Det är inte aktuellt att väva in överättningar av specifeka ord i kallelsen. I samband med framtagande av kallelsemall kan frågan om förtydligande lyftas. Aotomatiserade språktjäntster blir bättre och bättre och kan stötta både vid läsning av information och i själva vårdmötet.
|
|
2025-02-18 Utifrån fråga via tjänstekatalogen r607701, Råslätts VC Maria Ericson. Det saknas telefonnumret till provtagningscentralen och vi har önskemål om att numret ring 010-242 64 42 läggs in i samtliga kallelser där prover ska tas. |
2025-04-03 Beslut: Inte lägga till telefonnummer till provtagningscentral i texten. Risk att det får fel effekt så att telefonnumret används istället för bokning via 1177.se Genomgång av kallelsetexter inför nya kallelsemallar i samband med övergång till digitala kallelser. Svarat ut med samma svar 2025-04-03 Gränna VC, r619258. |
|
2024-11-21 Det kommer alltså en nyhet vid årsskiftet gällande ”när vården uteblir för patienten”, se nedan i gult. Det är ett politiskt förslag som redan är beslutat i fullmäktige. Min fråga till er är om det måste informeras om detta till patienten redan när kallelsen skickas? 1177 kommer förstås även att informeras om detta tillägg, och jag ska även ta en diskussion med Alexandra hur övrig info ska skötas mot invånarna. /Yvonne Stolt |
|
Aktivera JavaScript
Denna webbplats använder sig av JavaScript, vilket verkar vara inaktiverat i din webbläsare. För bästa upplevelse och möjlighet att ta del av allt innehåll bör du slå på JavaScript eller byta webbläsare.