Så läggs e-tjänster till här
Mottagningen ansluter sig till 1177s inloggade e-tjänster. I det systemet kan e-tjänsteadministratören för mottagningen lägga in egna e-tjänster och göra dem publika för invånaren. Systemet för kontaktsidorna (Hitta vård) hämtar sedan denna information och visar upp denna information på rätt kontaktsida.
Mottagningen har egna e-tjänster, exempelvis från tredjepartsleverantör. Då läggs dessa e-tjänster in manuellt via verktyget KKA, Kontaktkortsadmin och visas upp som e-tjänster under "Våra e-tjänster". Det bör avgöras från fall till fall om det är lämpligt. (E-tjänsten blir markerad med "E-tjänst utan koppling till 1177").
Mottagningen kan hämta och visa upp en eller flera e-tjänster från en annan mottagning via KKA, Kontaktkortsadmin. Det bör avgöras från fall till fall om det är lämpligt (e-tjänsten blir markerad med namnet på den mottagning som e-tjänsten ursprungligt är kopplad till).
När en verksamhet har behov av att lägga till eller ta bort en länk till en e-tjänst kontaktas:
- E-hälsosektionen på Folkhälsa och sjukvård: ehalsa@rjl.se eller
- 1177-redaktionen för publicering/avpublicering: 1177.vardguiden.redaktion@rjl.se.
Information om e-tjänsten
Efter namnet på e-tjänsten i sektionen "Våra e-tjänster" på kontaktsidan kan man läsa om vad man kan använda e-tjänsten till.
Om e-tjänsten visas upp automatiskt så hämtas text från villkorstexten. Om en e-tjänst är tillagd via KKA, Kontaktkortsadmin, så ska information om e-tjänsten läggas till manuellt. I båda fallen ska det framgå vad man använder e-tjänster till och vad som gäller vid användning.
Presentation av e-tjänster
E-tjänsterna presenteras i relevansordning för patienten, enligt principen:
- E-tjänster för kontakt
- E-tjänster för att boka eller beställa tid
- Av- och omboka tid
- Rådgivning
- Egenremiss
- Förnya/förlänga/begära t ex recept, hjälpmedel, sjukskrivning, intyg, preventivmedel
- Beställa t ex journalkopior, klamydiatest
- Stöd och behandling
- Synpunkter/förbättringsförslag/klagomål
Det finns ingen begränsning i antalet e-tjänster som en mottagning kan ha, men har man fler e-tjänster än vad som visas i sektionen kan invånaren klicka på "Fler e-tjänster" för att expandera sektionen.
Ansvar
Varje verksamhet ansvarar för att bedöma vilka e-tjänster, utöver de som visas upp automatiskt, som ska finnas på kontaktsidan (inom ramen för vilka e-tjänster som är tillåtna).
Verksamheten ska själva kontrollera att länken till tillagda e-tjänster leder rätt och inte är brutna. Verksamheten ska också ansvara för att informationen (i:et bredvid namnet på e-tjänsten på kontaktsidan) om varje e-tjänst är tydlig och anger hur man använder e-tjänsten.