Hälsocenter - en plats för bättre hälsa och välmående i samverkan
Hälsocenter är en del av Region Jönköpings läns vision att skapa ett bra liv för alla i en attraktiv region. Tillsammans med kommuner i Jönköpings län görs en gemensam satsning på att utveckla hälsocenter i länet tillsammans med invånare, civilsamhälle och föreningsliv. Hälsocenter är en samverkansmodell som drivs lokalt genom ett samarbete mellan kommuner, vårdcentraler och ideell sektor. Som länsövergripande stöd finns avdelningen Folkhälsa och sjukvård (RJL), utvecklingsenheten Qulturum (RJL) samt Kommunal utveckling, som arbetar på uppdrag av länets kommuner för att tillsammans främja hälsa och livskvalitet.
Vad är Hälsocenter?
Hälsocenter är inte bara en plats, utan en samverkansmodell där invånare får stöd för att skapa och bibehålla hälsosamma levnadsvanor. Hälsocenter finns idag i länets samtliga kommuner och erbjuder aktiviteter som utgår från de fyra hälsodimensionerna - fysisk, psykisk, social och existentiell hälsa.
Tanken är enkel: Genom ett hälsofrämjande och förebyggande arbetssätt ges invånarna verktygen att förbättra sin hälsa – på lång sikt. Invånarna ges möjlighet att ta kontroll över sin hälsa och leva ett liv med mindre sjukdom och mer välmående.
Hälsocenters syfte – en investering i framtiden
Syftet med Hälsocenter är att genom ett hälsofrämjande och förebyggande arbetssätt ge stöd till att förbättra och bibehålla invånarens fysiska, psykiska, sociala och existentiella hälsa.
Vem kan besöka Hälsocenter?
Hälsocenter är till för alla som på grund av till exempel ohälsosamma vanor, har risk för framtida ohälsa. Invånarna får stöd att förändra sina ohälsosamma vanor, för en förbättrad eller bibehållen hälsa. Den vuxna befolkningen är den primära målgruppen, men genom ett flexibelt och behovsanpassat arbetssätt inkluderas också andra åldersgrupper utifrån lokala behov.
Vad erbjuds på Hälsocenter?
Utbudet på Hälsocenter är varierat och anpassas efter lokala behov. Vanliga teman är matvanor, sömn, återhämtning, fysisk aktivitet och social samhörighet.
På Hälsocenter erbjuds olika former av gruppverksamhet, träning, samtalsstöd och aktiviteter som syftar till att stärka individens hälsa och välbefinnande, både på kort och lång sikt. Verksamheten kan också förmedla kontakter till föreningsliv, självhjälpsgrupper och studiecirklar för att stödja ett hållbart hälsosamt liv.
För mer information om det lokala utbudet hänvisas till respektive kommuns webbplats.
Hälsocoachen – en guide till bättre hälsa
Hälsocoachen på hälsocenter har en viktig roll. Genom coachande samtal och aktiviteter på individ- och gruppnivå hjälper hälsocoachen att sätta upp mål och följa upp deltagarens utveckling.
Hälsocoachen är en nära samverkanspart med vårdcentralen och kommun, såväl det lokala föreningslivet och civilsamhället. De har god kunskap om, och kan hänvisa till andra resurser i närsamhället. De har således en koordinerande roll mellan olika parter.
Hur kommer man i kontakt med Hälsocenter?
Kontaktvägarna till hälsocenter är:
• hänvisning från vårdcentral eller via Fysisk aktivitet på recept (FaR)
• via kommunens egna kanaler
• genom att själv ta kontakt.