Navigera till sidans huvudinnehåll

Processen för att ta fram och genomföra utbildningar

Vi lär oss hela tiden – oftast i våra dagliga uppgifter när vi löser problem, delar erfarenheter och utvecklar arbetet tillsammans. Det här vardagslärandet är grunden för all utveckling och något vi alltid ska skapa bra förutsättningar för.

Utöver det finns formellt lärande, vilket är planerade utbildningar med tydliga mål och metoder, samt obligatoriskt lärande, som handlar om krav vi måste uppfylla, till exempel certifieringar eller lagstadgade kunskaper.

När lärandet i vardagen, det formella och det obligatoriska lärandet hänger ihop får vi både nytta i verksamheten och värde för Esther. Följande process hjälper oss att hitta den balansen.

Process för analys av utbildning

“Vi trodde att det var en utbildning vi behövde. Processen visade att det egentligen handlade om en mix av utbildning, information och organisatoriska förändringar. Resultatet blev en bättre helhetslösning!”

Ska du planera en utbildningsinsats?

Den här processen hjälper dig att tydliggöra behoven, förstå problemet och välja rätt väg framåt. Ibland är en utbildning precis vad som behövs, men oftast visar det sig att en kombination av insatser fungerar bäst.

Vi ska vara rädda om varandras tid. Att skicka medarbetare på utbildningar som inte löser problemet hjälper ingen. Processen är till för att säkerställa att de insatser vi gör verkligen bidrar till nytta i verksamheten och skapar värde för Esther.

Processens olika steg

Processen ska inte ses som ett regelverk. Tänk på den som en ledstång och använd de delar som hjälper dig att göra insatsen träffsäker och meningsfull.

Behov

I detta steg klargör vi varför insatsen behövs, vad den ska lösa och vilket värde den ska skapa för Esther. För att säkerställa att vi gör rätt sak från början kan du ställa dig följande frågor:

  • Vem/vilka vill göra den här insatsen?
  • Varför vill ni göra den här insatsen?
  • Vad vill ni uppnå med den här insatsen och vad ska den lösa?
  • Vem/vilka omfattas av insatsen?
  • På vilket sätt bidrar den här insatsen till att det blir bäst för Esther?

Analys

I detta steg fördjupar vi förståelsen av behovet. Genom uppföljande frågor, samtal och reflektion identifierar vi både utmaningar och möjliga lösningar. Ofta visar det sig att enbart utbildning inte är tillräckligt utan andra insatser kan behövas för att få verklig effekt.

Koncept

I detta steg skapar vi en plan för insatsen. Vi formulerar lärandemål, väljer metoder och funderar på hur lärandet ska omsättas i vardagen. Målet är att designa en helhet som ger utveckling och nytta i verksamheten.

Produktion

I detta steg fyller vi planen med innehåll och aktiviteter. Vi försöker utgå från att blanda traditionellt lärande med digitala moment och sprida lärandet över tid och rum. Fokus ligger på att aktivera deltagarna och skapa ett lärande som är relevant och bidrar till verksamhetsnytta.

Genomförande

I detta steg tar deltagarna del av de olika insatserna. Genom engagerande leverans och genomtänkta lärresor med ett före-under-efter-upplägg får vi lärande som verkligen fastnar.

Uppföljning

I detta steg följer vi upp resultatet: Har vi nått målen? Gav insatsen värde för verksamheten och Esther? Här samlar vi även in lärdomar som förbättrar och utvecklar nuvarande och framtida insatser.

Resurser och stödmaterial

Behöver du hjälp och stöd med att använda processen kan du kontakta Sektionen för lärande, träning och simulering så hjälper vi dig.

[kontaktuppgifter]

Vill du hellre göra detta på egen hand finns det till varje steg allt från enkla frågebatterier till korta lärobjekt som förklarar de bakomliggande metoderna. Dessa hittar du i vårt resursbibliotek.

[länk till resursbibliotek]