Navigera till sidans huvudinnehåll

Om webbplatsen Folkhälsa och sjukvård i Jönköpings län

Webbplatsen Folkhälsa och sjukvård i Jönköpings län vänder sig till medarbetare, vårdgivare och samarbetspartners till Region Jönköpings län. Webbplatsen samlar information och kunskap till stöd för hälso- och sjukvårdens professioner och verksamheter.

Invånare och patienter som söker råd, regler och kontaktinformation till hälso- och sjukvård och tandvård hänvisas till 1177.se.

Hantering av kakor (cookies)

Vi använder kakor för att förbättra webbplatsen för dig som användare.

Vad är en kaka?

En kaka är en liten datafil som lagras i din dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Det finns två typer av kakor

  • permanenta kakor som ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid
  • sessionskakor som lagras tillfälligt i datorns minne när en besökare är inne på en webbsida och som försvinner när webbläsaren stängs.

En kaka är inte ett program som kan innehålla skadlig programvara eller virus.

Hur webbplatsen använder kakor

Vissa kakor utför nödvändiga funktioner på webbplatsen. Vissa kakor hjälper oss förstå hur webbplatsen används.

Hur länge lagras kakor?

Tiden som en kaka lagras i din enhet och webbläsare varierar. En kakas livslängd beräknas utifrån ditt senaste besök på webbplatsen. När livslängden löper ut raderas kakan automatiskt.

Hantera kakor

Du kan du ställa in din webbläsare så att den inte tillåter kakor. Mer information finns i webbläsarens hjälpfunktion. Anpassningar gäller endast för den webbläsare du använder vid tillfället. Besöker du webbplatsen med en annan webbläsare måste du hantera inställningarna där. Om du inte tillåter kakor kanske inte alla funktioner på webbplatsen fungerar fullt ut.

Du kan alltid ändra vilka kakor du tillåter på webbplatsen Folkhälsa och sjukvård i Jönköpings län genom att klicka på ikonen i det nedre vänstra hörnet på sidan.

Mejla folkhalsa.sjukvard@rjl.se om du har frågor om hur vi använder kakor. 

Du kan läsa mer om cookies på Post- och Telestyrelsens webbplats.

Tillgänglighet på webbplatsen

Region Jönköpings län står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Detta är en beskrivning av hur folkhalsaochsjukvard.rjl.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från folkhalsaochsjukvard.rjl.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du fylla i formuläret nedan.

Du kan kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Anmäl bristande tillgänglighet, Digg

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt:

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

  • Vissa bilder, ikoner och grafiska element saknar eller har otydliga alternativa textbeskrivningar.
  • Listor är ibland inte kodade som listor och innehåll kan därför bli svårt att förstå med hjälpmedel.
  • Innehåll presenteras visuellt som en rubrik, men är inte uppmärkt som det i koden.
  • Det kan vara svårt att förstora eller på annat sätt modifiera text, då text är en bild.
  • En knapp utan beskrivning får fokus med tangentbord, men presenteras inte visuellt.
  • Delar av bildspelen går inte att nå med tangentbord.
  • Det finns videoklipp som använder Vimeo. Spelaren är inte tillgänglig. Bland annat presenteras knappar på engelska för hjälpmedelsanvändare.
  • Vissa tabeller kan vara svåra att navigera i med uppläsande hjälpmedel.
  • Alla PDF:er är inte korrekt taggade för att fungera med uppläsande hjälpmedel.
  • I vissa webbläsare kan fokusmarkören bli otydlig på delar av webbsidan.
  • Alla länkar har inte ett konsekvent utseende och hover-effekt.
  • Vissa länkar kan vara svåra att förstå då de är en bild eller presenteras som knappar med uppläsande hjälpmedel.
  • Filtreringsfältet saknar tydlig ledtext, och det är inte tillräckligt tydligt för alla användare hur fältet fungerar.

Oskäligt betungande anpassning

Region Jönköpings län åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.

Vissa av våra källsystem skapar dokument som inte är fullt tillgängliga. Arbetet pågår för att åtgärda systemen.

Hur vi testat webbplatsen

Webbplatsen publicerades 2019, och senaste tillgänglighetsgranskning gjordes av en extern leverantör 2024.

Den här tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 10 september 2024.

Jag har hittat material på Region Jönköpings läns webbplats som inte är tillgängligt och som jag tycker ni ska åtgärda.

Jag vill beställa material som ligger på Region Jönköpings läns webbplats och som inte är tillgängligt, men jag vill ha det i tillgänglig form.