Lathund för instruktioner i Digitala vårdmöten
Manual - Funktioner i nytt gränssnitt för SVPL
Minimikrav, utrustning och paketförslag Digitala vårdmöten
Idén med Digitala vårdmöten är att du skall kunna delta i ett onlinemöte, oavsett var du är och vad du har för enhet.
Nedan följer ett antal sätt att ansluta och ta del av videokonferens.
PC (Windows)
Webbläsare Chrome och Firefox – anslutning sker via webblänk eller via join.video.rjl.se. För att ta del av all funktionalitet krävs inloggning mot Region Jönköping Läns domän, men deltagarna kan även här ansluta och ta del av mötet som gäst.
Rekommenderade webbläsare:
- Google Chrome, version 85
- Mozilla Firefox 80
- Chromium-based Microsoft Edge 85
- Apple Safari for macOS 13.x and 14.0 Apple Safari for iOS iOS versions: 13.x and 14.0
Mac OSX/iOS
Användare som ansluter via Mac och iOS-enheter (iPhone, iPad) måste använda Safari för MacOS (dator) eller iOS (mobil enhet), båda i version 13 eller 14 som lägst.
Användare som ansluter via Android-enheter kommer att ansluta via webbläsaren Chrome, där stödet för webRTC-protokollet finns.
Webappen är testad med Google Chrome version 85.
Har man inte möjlighet att delta via videokonferens finns även möjlighet att ringa in i onlinemötet. Detta gör man då genom att ringa till Region Jönköping Läns konferenstjänst och ange den möteskod som angivits.
Beroende på antal människor som befinner sig på samma plats bör utrustningen de använder anpassas efter det här. Vid ensamarbete bör headset och webbkamera av god kvalité prioriteras då ljud- och bildkvalitén ofta är överlägsen och förbättrar upplevelsen för deltagarna. Om det på samma plats befinner sig två personer, bör de fortfarande använda en webbkamera av god kvalité, men lämpligtvis bör headset bytas ut mot ex. Jabra speak 410/510 för att få bättre ljudupptagning från samtliga i rummet. Vid tillfällen då det befinner sig fler än två personer på samma plats bör man använda sig av ett mindre konferenssystem, exempelvis Logitech ConferenceCam Connect.
För de parter som arbetar inom Region Jönköpings Län finns möjligheten att via tjänstekatalogen beställa konferensutrustning. Detta gör man enklast genom att navigera till följande:
- Hem/IT & Telefoni/Beställning/PC och tillval/Övrig kringutrustning för PC/Konferensutrustning Lync
- Hem/IT & Telefoni/Beställning/PC och tillval/Övrig kringutrustning för PC/Ljud och bild
Internetanslutning i patientens bostad, mobilt bredband
För att säkerställa möjligheten för internetuppkoppling bör SIM-kort monteras i dator/enheten, alt. bör ett mobilt bredband införskaffas. Optimalt bör man försöka kontrollera möjligheten att koppla till antenn som kan förstärka signalen i bostäder och områden där täckningen kan vara bristfällig.
SITHS-kort behöver användas för att stödja stark autentisering. Kontrollera gärna därför om det finns en inbyggd kortläsare, eller om extern bör köpas till enheten.
För de parter som arbetar inom Region Jönköpings Län finns möjligheten att via tjänstekatalogen beställa extern SITHS-kortläsare. Detta gör man enklast genom att navigera till följande:
Hem/IT & Telefoni/Beställning/PC och tillval/Övrig kringutrustning för PC/SITHS/SITHS kortläsare
Kommunerna bör vända sig till de egna IT-avdelningarna för att kontrollera tillgängligheten för likvärdiga produkter och priser.
Med hänsyn till de tidigare nämnda kraven är nedanstående förslag på produkter som är tänkta att komplettera en stationär eller bärbar dator för att optimera användarupplevelsen och kvaliteten på distansmötet. Fast internetuppkoppling i form av nätverkskabel är att föredra, om möjligt.
Priserna är hämtade ur tjänstekatalogen och representerar prissättningen från IT-centrum. Produkterna har en leveranstid på ca 4 veckor. Samtliga produkter används inom Region Jönköpings Län idag och supporteras av IT-centrum.
Kommunerna bör vända sig till de egna IT-avdelningarna för att kontrollera tillgängligheten för likvärdiga produkter och priser.
För parter som ansluter som gäster finns möjligheten att använda sig av en surfplatta, smartphone eller en dator. Om möjligt bör man använda sig av headset med inbyggd mikrofon för att förbättra ljudkvalitén.
För användande vid möte med en deltagare:
Logitech USB Headset Mono H650e - 532,69 kr
Logitech HD Webcam C505e - 381,01 kr
Jabra Evolve2 65 MS Stereo - 1922 kr
För användande vid möte med 1-2 deltagare:
Jabra 510MS - 1012,06 kr
Logitech HD Webcam C505e - 381,01 kr
För användande vid möte med 2-4 deltagare:
Logitech Connect / "Flyttbart system, mindre grupp" - 4452 kr/st
Frågor och svar
Fråga 1: Jag testade det bokade mötesrummet i förväg och då fungerade det. Varför fungerade det sedan inte vid vårdplaneringen?
Svar: Ett bokat mötesrum kan bara användas en gång, sedan tas det bort. Använd testrummet om du vill testa i förväg.
Fråga 2: Varför är systemet ofta trögt när jag tidigare loggat in i Pascal med SITHS-kortet?
Svar: Du har för många fönster öppna. Stäng ner de fönster du varit inne i tidigare.
Fråga 3: Hur får jag tillgång till länken för mötesplatsen?
Svar: Logga in i mötesrummet
Fråga 4: Om jag som vårdsamordnare på en vårdcentral har bokat möte och någon kollega på vårdcentralen sedan i stället deltar på mötet. Behöver vi göra om inbjudan då?
Svar: mötet är synligt för alla vårdsamordnare som är kopplade till den aktuella vårdcentralen så de anhöriga m.m. man lagt till i mötet syns om någon annan samordnare loggar in på mötet.
Fråga 5: Går det bra att byta deltagare, till ett bokat möte, om t.ex. någon från kommunen får förhinder?
Svar: Ja, det går bra, men vårdsamordnaren behöver få information om detta, så att den nya medarbetarens HSA ID kan läggas till.
Fråga 6: Jag kan inte komma in i mötet. Vad beror det på?
Svar: Vårdsamordnaren måste först öppna mötet för att deltagarna ska komma in. Som vårdsamordnare kan du öppna mötet något före mötet.
Fråga 7: Hur avbokar man ett möte?
Svar: För att ett möte ska avbokas komplett (försvinna både från Cosmic och tjänsten SVPL) så måste vårdsamordnaren kryssa i rutan ”Tillbaka till väntelista” vid avbokningen. Detta innebär dock att vårdsamordnaren i vissa fall sen också måste ta bort patienten från väntelistan i Cosmic (t ex om det inte finns behov av ett nytt möte).
Fråga 8: Anhöriga har fått felmeddelande (Error) när man försöker logga in till möte via 1177.
Svar: Felet är åtgärdat och bör inte dyka upp igen. Gör felanmälan om det trots allt skulle uppstå igen.
Fråga 9: Det upplevs som att personerna finns i olika mötesrum i samband med inloggning till Digitala vårdmöten, speciellt om man först blivit utslängd från möte.
Svar: Detta är ett känt fenomen som är under utredning. Notera att om man ansluter på nytt så måste vårdsamordnaren åter först starta mötet, därefter deltagare.
Fråga 10: Hur felanmäler man?
Svar: Felanmälan görs till den egna kundtjänsten. Meddela att det gäller SVPL. Viktigt att notera klockslag och ta en skärmdump, då det underlättar felsökningen. Det är väldigt positivt att felanmälan görs, eftersom det är grunden till att avhjälpa fel. Felanmälan görs i första hand till den egna IT-avdelning.
Fråga 11: Kan fler än 5 användare vara uppkopplade samtidigt?
Svar: Det finns ingen begränsning på antalet användare.
Fråga 12: Påverkar uppgradering av Sithskortet inlogg till Digitala vårdmöten?
Svar: Nej
Fråga 13: Varför fungerar inte länken i inbjudan?
Svar: Du måste kopiera och klistra in länken i Google Chrome.