Varför hittar vi inte våra mallar som vi brukar använda?
Det beror på att ni bara får fram de mallar som ligger i ert specifika urval, saknar ni mallar som ni tidigare lagt till via Visa fler, beställ via tjänstekatalogen. Samla gärna era beställningar till en gemensam om det är möjligt, ange enhet, användarroll och mallar som saknas.
F7 stavningskontroll fungerar inte, finns det någon funktion för det i CD2?
Ja, det finns en ny funktion, den behöver aktiveras av användare, ni går in via menyn och klickar på Journal och väljer Aktivera stavningskontroll, bocka i Aktivera bakgrundskontroll. Se fullständiga instruktioner i Cosmic Vårddokumentation, läsa och skriva journal, manual-Folkhälsa och sjukvård.
Fungerar Ctrl+Z i CD2?
Ja, det fungerar att använda sig av Ctrl+Z för att ångra senaste inmatning, exempelvis om du råkar radera en skriven text av misstag.
Tidigare har vi kunnat välja vårdkontakt "ingen" när vi exmpelvis skannar in post, nu är det alltid en vårdkontakt framme, går det inte att ha "ingen" längre?
Det går att klicka bort den förvalda kontakten genom att klicka på krysset mellan namnet och pilen.
Knappen för ny blankett finns inte längre i anteckningsfönstret, går det att lägga tillbaka den? Det är krångligt att gå ut till genvägarna varje gång.
Då inmatningsvyn är ett eget förnster så ligger knappen för Ny blankett utanför det. Använd kortkommande Ctrl+Shift+F så öppnas fösnstret för Ny blankett.
Denna uppdatering är till för vad? Att anpassa till TIK?
Verkar vara behäftad med många buggar och fler klick, har den ens testkörts innan den släpptes ut?
Vilka var testpersonerna?
CD2 är ny inmatningsvy som ersätter tidigare vy (CD1) som upphör att fungera efter sommaren. Det primära syftet är inte att anpassa till TIK, det är att få en mer överskådlig dokumentationsvy. CD2 har i Region Jönköpings län använts av BHV från första början när de gick in i Cosmic för flera år sedan. Vi har även lagt på CD2 för ett flertal användare på olika enheter innan v.12. Region Jönköpings län är en av de sista regionerna av de som använder Cosmic som går över till CD2.
Det var lite av en överraskning för många att det var ny vy. Inget som gått ut till alla.
Vet nu att det stått på Folkhälsasidan men där är man inte inne och tittar varje dag.
Som flera skriver här så är det vissa saker som inte funkar så bra vilket är synd för vyn i helhet är mer överskådlig.
Det hade varit trevligt att få information om vilka saker som förbättrats som textstorlek och annat.
Vi har skickat information till samtliga samordnare Cosmic som har i uppgift att informera till berörda Cosmicanvändare. Det har även gått ut en nyhet ett flertal gånger på intranätet. I information samt nyheterna har vi informerat om att CD2 kommer v.12 och att den vyn har legat i Cosmic elevmiljö v.9-11 samt hänvisat till e-learning och infomöten som har hållits vid 2 tillfällen per vecka under v.9-11, totalt 6 st. I infomötena har vi gått igenom de största förändringarna och uppmanat till att gå in i elev för att kontrollera mallurval samt testa för att förstå hur det fungerar och även se på e-learningfilmen.
Mycket konstigheter med denna version tycker jag.
Är det någon mer som har två rutor på sökorsak på telefonanteckningarna, välj och kommentar. Jag skrev hela dagen i går i första rutan där det står välj, fattade tydligen inte bättre. Sedan upptäckte jag att om jag hade skrivit typ på fel sökord därefter och markerade den texten jag skulle flytta och klistra in i rätt fält, då försvann allt jag skrivit på sökordet där det står välj. Tydligen skall man inte skriva där utan skriva på kommentar. I går hade jag dessa båda fält på alla anteckningarna, i dag är det bara på telefonanteckningen som jag har detta. Märkligt. Någon annan som har det så?
Det stämmer att man inte ska skriva i fältet ovanför vallistan, (där de står "välj") utan skriva i fritextfältet under. Tyvärr går det att skriva in text då det är en funktion för att välja ett val i listan då det går att skriva del av ordet som ska väljas för välja in det, som en sökfunktion.
Ni säger att vi kan tabba oss igenom mallen, men det är så många sökord vi aldrig använder, måste alla sökord vara med?
Ja, det är många mallar som är långa, vissa fyller en funktion, vissa har fyllts på med åren. Vi är positiva till att ni kommer med förbättringsförslag för mallar som passar er verksamhet och processer, kontakta sektion e-hälsa via tjänstekatlogen så tittar vi på era förslag och förbättrar.
Finns det något sätt att se om ett sökord är dynamiskt eller inte? I förra versionen stod det ett [D] som visade att sökordet var dynamiskt.
Det syns inte i sökordsträdet längre men när ni är i inmatningsvyn så finns det alltid ett eller två val vid de dynamiska sökorden, det ger en hint om att det är dynamiskt, detta är nog mest en vanesak tills användaren har lärt sig vilka sökord som är dynamiska. Det är inget vi kan ändra på lokalt utan är en inställning från leverantör.
Varför blir det blå prickar under vissa ord när jag skriver journaltext? Ex. inga , tom och grov.
Det blir blått därför att det är ett frasminne på enheten man är inloggad. Skriver du det ordet +enter så faller det ut ett ord, mening eller helt stycke. inga=Inga pareser, inga domningar. tom=till och med, grov=Grova kraften i extremiteter är god och egal.
Det går inte använda frasminnen om man själv vill ändra/lägga till någon i texten till diagnoskoder?
Frasminnen fungerar inte i diagnosverktyget, vi efterfrågar funktionen hos leverantör och hoppas på att det kommer att fungera senare.
Kommer tidigare autotexter i TIK att försvinna? Jag får det inte att fungera på en del steg-för-stegkommandon.
Autotexterna som ni har i taligenkänningen kommer finnas kvar precis som tidigare. Men om man har byggt egna avancerade steg-för-stegkommandon som innehåller steg som rör "Ny anteckning" kan dessa påverkas av övergången till CD2. Precis som vid en uppgradering av Cosmic behöver de som bygger egna kommandon alltid säkerställa att de fortfarande fungerar som det är tänkt, så även nu när vi slagit på CD2.
Vallistorna är otydliga tycker jag, hur ser man att ett värde är valt?
Valet blir helt blåmarkerat. Du kan även använda snabbkommando genom att skriva inledande text, tabba 1 gång - pila ner till rätt val - mellanslag för valet - tab. Valet är nu klart och du hamnar i kommentarsrutan under för att kunna komplettera med ev. fritext.
När vi skriver diktat och sparar och sedan ska skriva i ändra anteckning så kan vi inte öppna fler flikar för att se t.ex In- och utskrivning, radiologisvar etc. och sedan gå tillbaka anteckningen igen. De nyöppnade flikarna måste stängas först för att kunna komma tillbaka till anteckningen.
Om vi behöver gå till diktatlistan för att se tidigare anteckningar måste hon sen stänga den för att komma tillbaka till anteckningen och då får hon börja om igen. det gäller alla vårdadminiatratörer och det blir inget bra sätt att arbeta på.
De flikar som redan var öppna innan vi öppnar ett diktat/anteckning fungerar att navigera i.
Detta är ett känt fel som uppträder ibland och är felanmält till leverantören som jobbar på en rättning.
Om länken i vänsterfältet inte fungerar så kan man ta sig tillbaka till den pågående anteckningen genom att välja Ny anteckning via menyn och klicka på Avbryt i dialogrutan för Osparade ändringar, då fortsätter du på den pågående anteckningen. Alternativt så kan man minimera det fönster/vyn som du öppnade, så visas föregående vy i fönstret som ligger bakom. Är det fler vyer så minimerar man till Ny anteckning visas.