Navigera till sidans huvudinnehåll

Processer och flöden i Cosmic

Borttag av användare i Cosmic

Ett borttag av resurs/vårdpersonal är en permanent åtgärd som måste göras enligt en bestämd ordning. Detta görs när en resurs/vårdpersonal byter enhet.

Vid beställning av borttag av resurs/vårdpersonal i Cosmic plockas användaren bort som resurs från aktuell medicinskt ansvarig enhets urval personal/sekreterare och eventuell adresslista i Messenger på det medicinskt ansvariga enheter som har adresslista och använder Messenger. Användarens konto inaktiveras först när alla medicinskt ansvariga enheter den arbetat mot i Cosmic beställt borttag av användaren från sin enhet i Cosmic.

Vid beställning av borttag av behörigheter i Cosmic tas användarens inloggning/behörighet till aktuell/aktuella arbetsenhet/arbetsenheter bort till bortbeställande medicinskt ansvarig enhet, varje medicinskt ansvarig enhet som användaren haft/behövt ha åtkomst till för sitt arbete i Cosmic måste beställa borttag vid avslut av anställning.

Borttagen görs enligt följande:

  1. IT-kontakten gör en anmälan via formuläret Borttag av Behörigheter i Cosmic i Tjänstekatalogen. Om enheten har rollbaserade behörigheter används formuläret Rollbaserad behörighet - Borttag. Detta steg kan även göras samtidigt med steg 4, i en kombinerad beställning.
  2. Enhetens IT-kontakt utför de åtgärder som står i Borttag av resurs/vårdpersonal, checklista.
  3. IT-kontakten meddelar övriga enheter som användaren eventuellt har åtkomst till (exempelvis randande läkare). De behöver också följa dessa steg för borttag.
  4. IT-kontakten beställer Borttag av resurs ur Cosmic i Tjänstekatalogen. Borttag av behörighet kan ingå i denna beställning. Då behöver bara en beställning göras.

För checklista och rekommendationer, se längst ner på denna sida.

Inaktivering av enhet i Cosmic

Innan en enhet ska inaktiveras i Cosmic behöver enheten diskutera detta med sektion e-hälsa. Inaktivering är en permanent åtgärd som måste göras enligt en bestämd ordning.

  1. Diskussion med sektion e-hälsa via Frågor till sektion e-hälsa i Tjänstekatalogen.
  2. En inaktivering innebär en ändring av organisationsinformation och ska anmälas via formulär: Organisationsinformation Regionens inranät.
  3. Beställ borttag av behörigheter för de resurser/vårdpersonal som inte ska ha tillgång till enheten under rensningen.
  4. Gå igenom checklistan Cosmic Inaktivering av enhet.
  5. Fyll i blankett Cosmic Beställning inaktivering av enhet.
  6. Skicka beställning om Inaktivering av enhet via Tjänstekatalogen. Bifoga blanketten.

För checklista, blankett och rekommendationer, se längst ner på denna sida.

Borttag av kategori, vårdtjänst, vårdtjänsttidbok och schemamarkerare

När kategori, vårdtjänst, vårdtjänstetidbok eller schemamarkerare ska tas bort måste det göras enligt rekommenderade arbetssätt.

  1. Rensa kategori, vårdtjänst, vårdtjänstetidbok eller schemamarkerare enligt respektive rekommendation.
  2. Fyll i blanketten för beställning av borttag av kategori respektive vårdtjänst/vårdtjänsttidbok/schemamarkerare.
  3. Skicka beställning Borttag av vårdtjänster.

För checklista och rekommendationer, se nedan.

Superanvändare

Vid frågor vänd dig i första hand till superanvändare på din arbetsplats. 

Tekniska frågor/Felanmälan

Om ditt ärende gäller tekniska frågor/felanmälan anmäl detta i tjänstekatalogen Fråga kundservice IT eller Felanmälan IT & Telefoni. Du kan även kontakta Kundservice på anknytning (010-24) 141 41

Öppettider kundservice

  • Kundservice IT vardagar klockan 07:00-17:00
  • Kundservice IT-vårdtjänster vardagar klockan 08:00-12:00 och 13:00-16:30

Användarfrågor för Cosmic

E-hälsa använder sig av ärendehanteringssystemet ”Tjänstekatalogen” för att kunna hjälpa er ännu bättre. Vi kommer inte att svara på användarfrågor via mail utan ber dig lägga ditt ärende till oss i ”Tjänstekatalogen”
Länk till Tjänstekatalogen: Frågor till sektion e-hälsa