Region Jönköpings län vill möjliggöra för patienter att få sina kallelser digitalt till 1177 inkorg. Det innebär att patienten får kallelsen snabbare, säkrare och alltid har den tillgänglig. Det blir enklare att boka om tiden via knappar i den digitala kallelsen. Att dra ner på pappershantering frigör också tid för vårdpersonal och minskar miljöpåverkan.
För att kunna införa digitala kallelser i full skala och ersätta papperskallelser för de patienter som är digitala, krävs utveckling av de kallelsesystem som vården använder. Först ut att ha fullt utvecklat stöd för digitala kallelser är kallelsesystemet för Klinisk fysiologi.
Under 2023 och 2024 breddinfördes digitala kallelser för Klinisk fysiologi. Här kan du ta del av frågor och svar om införandet.
Hur såg planen ut för införandet av digitala kallelser?
Våren 2023 startades ett pilotinförande med digitala kallelser för långtids-EKG (ett dygn). Pilotinförandet innebar att vi testade digitala kallelser för ett begränsat antal patienter. Det gav oss möjlighet att upptäcka eventuella brister, utvärdera och förbättra inför breddinförandet.
Under hösten 2023 utökades införandet med långtids-EKG två respektive sex dygn, ultraljudsundersökning hjärta, bukaortascreening och arbetsprov.
Införandet av resterande undersökningar skedde under våren 2024.
Vilka patienter får digital kallelse?
Alla patienter som kallades till långtids-EKG under pilotperioden fick den digitala kallelsen till 1177 Inkorg. Patienten når kallelsen genom att logga in med e-legitimation (exempelvis BankID) på 1177.se. Inkorgen visas överst i inloggat läge på 1177.se (se bild).
I nuläget har 94 % av alla länsinvånare loggat in minst en gång på 1177.se.
Vilka patienter får papperskallelse som komplement?
Följande patientgrupper som kallades till långtids-EKG får även en papperskallelse till sin fysiska brevlåda:
- patienter under 18 år (numera är det patienter mellan 13 - 17 år, för barn under 13 får vårdnadshavare som aktiverat avisering på sitt barns konto enbart digital kallelse)
- patienter med tolkbehov
- patienter med samordnings- och reservnummer
- patienter som inte har ett konto på 1177.se (de som aldrig loggat in)
- patienter som har loggat in på 1177.se, men inte aktiverat aviseringar
OBSERVERA att de patienter som vid utskickstillfället enbart fått digital kallelse, men inte öppnat den inom tre dagar, får en papperskallelse skickad till sin fysiska brevlåda. Detta för att säkra att de inte missar besöket.
Hur vet patienten att de har fått en kallelse till 1177 Inkorg?
Genom att logga in på 1177.se och aktivera aviseringar under Inställningar (se första bilden) får patienten ett sms och/eller mejl när en ny kallelse finns att läsa (se andra bilden).
Hur säkerställer ni att patienter som enbart får digital kallelse inte missar denna och uteblir från besöket?
De patienter som inte har öppnat kallelsen i 1177 Inkorg inom tre dagar får en papperskallelse skickad till sin fysiska brevlåda.
Får patienterna även en SMS-påminnelse?
Ja, fyra dagar respektive en dag innan besöket skickas SMS-påminnelser till de patienter som önskat detta.
Hur ser den digitiala kallelsen ut?
Den digitala kallelsen innehåller all information som finns i papperskallelsen. Det finns även länk till en beskrivning hur patienten hittar till Klinisk fysiologi på respektive sjukhus och knappar för om- och avbokning. Se exempel nedan.