Hösten 2021 beslutades Digitala kallelser – Riktlinje för Region Jönköpings län, med målbilden att länets invånare och patienter ska kunna få sina kallelser digitalt till 1177 inkorg, oavsett verksamhet eller vårdsystem.
I samband med detta startade ett regiongemensamt införandeprojekt (numera benämnt program) för digitala kallelser. Programmet syftar till att driva, samordna och införa digitala kallelser från regionens alla vårdsystem till 1177 inkorg.
Införandet sker successivt i den takt vårdsystem har utvecklat stöd för digitala kallelser.
Följande vårdsystem är har infört fullständiga digitala kallelser:
- PAF (klinisk fysiologi)
- Prosang (blodgivning)
Följande vårdsystem har pågående utvecklingsprojekt under 2024 och 2025:
- Cosmic (primär- och spcialistvård)
- Agfa EI (röntgen)
- RHKS (gynekologiskt cellprov)
- Sectra (bröstcancerscreening)
I väntan på att vårdsystemens utveckling är klar är det möjligt att skicka digitala kallelser till 1177 inkorg via Personalverktyget.
Så här är programmet organiserat
Programmets styrgrupp är SG Gemensamma eHälsotjänster. För att styra, stödja och koordinera införandet av digitala kallelser finns en programledningsgrupp. Det operativa arbetet – att kravställa, utveckla och införa digitala kallelser från regionens olika vårdsystem – drivs i tre parallella projekt (se bild).
Patient- och invånarmedverkan
Invånarinvolvering, samskapande och patientmedverkan i förbättrings- och förändringsarbete är ett prioriterat område för oss. I program digitala kallelser jobbar vi med flera metoder för att involvera användarna och tillsammans skapa så bra lösningar som möjligt.
Exempel på invånarinvolvering i program digitala kallelser:
- Väntrumsdialog
- Lärandeträffar med Funktionsrätt Jönköpings län och hälsokommunikatörer
- Användningstester med invånare i olika målgrupper
- Digital invånarpanel
Så här kan en digital kallelse se ut
Inom ramen för införandeprojekten pågår ett arbete med att ta fram regionala mallar för digitala kallelser. Målet är att Region Jönköpings läns digitala kallelser, oavsett vårdsystem, ska följa en gemensam standard vad gäller utseende och innehåll så att våra patienter och invånare känner igen sig.
Vi arbetar just nu med att färdigställa de regionala mallarna i samverkan med invånare och verksamheter. Nedan visas en skiss på hur en digital kallelse i 1177 inkorg skulle kunna se ut.