Navigera till sidans huvudinnehåll

EndNote - ett referenshanteringsverktyg

Du som studerar eller forskar kan samla dina referenser i en egen databas med hjälp av referenshanteringsverktyget EndNote.

Med EndNote är det enkelt att hämta referenser från databaser, bibliotekskataloger eller tidskrifter och mata in dem i ett personligt arkiv. Referenserna kan formateras i olika stilar och användas för t.ex. citeringar och referenslistor som uppfyller medicinska tidskrifters krav vid publicering.

Personlig licens

Region Jönköpings län erbjuder personliga licenser i referenshanteringsprogrammet EndNote. För att få tillgång till EndNote måste man göra en IT-beställning. Respektive verksamhetsområde i regionen debiteras sedan en avgift för varje personlig licens av IT-centrum. Avgiften är cirka 40 kronor per månad och användare.

I licensen ingår också möjlighet att använda programmet hemifrån. Installation är möjlig både på PC och Mac. Vänd dig till sjukhusbiblioteken för att få tillgång till installationsfilerna. Nuvarande version av EndNote är 21.

Introduktionskurs i EndNote

I introduktionskursen går vi igenom de viktigaste funktionerna i referenshanteringsprogrammet EndNote.

Kursen är tänkt för dig som skriver vetenskapliga artiklar, en uppsats, avhandling eller liknande och har behov av ett referenshanteringsverktyg. Support och hjälp att komma igång ute på arbetsplatsen ingår i utbildningen.

Introduktionerna är avgiftsfria och vänder sig till anställda inom hela Region Jönköpings län som har behov av EndNote i arbete och forskning. 

Det är lämpligt att du skaffat programmet före kursen. Om du är osäker på om du har nytta av det så kontakta gärna någon av oss på sjukhusbiblioteken för att diskutera det.

Hösten 2024 ges introduktionskursen i EndNote:

Onsdag 6 november kl. 13.30 - 15.30
Länssjukhuset Ryhov, Jönköping, datasal Tolvan, hus T0.

Anmäl dig via LoK (Lärande- och Kompetensportalen).

Är du intresserad av en individuell introduktion hör av dig till oss!

Handledningar och manualer

Med programmet följer en manual i pdf-format

Vanliga frågor och svar

AnkareJag använder Mac hemma och PC på jobbet. Hur hanterar jag detta?
Du behöver macversionen av Endnote - vänd dig till biblioteket för att få tillgång till installationsfilerna. 

Om ett felmeddelande dyker upp under installationen har du troligen inte stängt av samtliga Officeprogram.

Jag ska byta jobbdator och vill försäkra mig om att mitt EndNote-bibliotek följer med till den nya datorn. Vad ska jag göra?
På en RJL-dator sparar du ditt bibliotek på din hemmakatalog H:\, inte på hårddisken. Du hittar H:\ genom att klicka på utforskaren, i fönstret som öppnas ska du se ditt användarnamn i vänstermenyn.

Kontrollera att ditt EndNote-bibliotek ligger under H:\ när det börjar bli dags att byta dator. Behöver du flytta det får du gärna kontakta biblioteket.

AnkareJag har bytt dator och nu kan jag inte hitta mitt bibliotek.
Du måste återskapa sökvägen. Försök först med File - Open library och leta i ”trädet”. Om inte det fungerar kan man söka filen via Utforskaren. Sök filer med .enl.

AnkareHur slår jag ihop två bibliotek?
Öppna det bibliotek som du vill importera till.
Om det bibliotek du vill importera är komprimerat så öppna det. 
Under File, välj Import.
Klicka på Choose file.
Markera nu det bibliotek du vill importera.
Under Import option, Välj EndNote Library.
Klicka på OK.
Klicka på Import.

AnkareHur tar jag bort gamla EndNotebibliotek?
Endnotebiblioteket består dels av en fil i formatet .enl, dels en mapp där till exempel eventuella egna anpassningar och bifogade dokument ligger. Lägg båda i papperskorgen.
Är ditt bibliotek komprimerat består det bara av en fil i formatet .enlx som du drar till papperskorgen.

AnkareFliken EndNote saknas i Word.
PC: I Word-programmet klickar du på fliken Arkiv, gå till Alternativ - Tillägg - Hantera - Inaktiverade objekt -  markera Cite While You Write - Gå. Stäng ner Word och öppna upp på nytt!

Mac: Du behöver ha Word installerat för att kunna jobba med EndNote. Open office eller Pages fungerar inte. EndNote 21 passar bäst till Word. Om du redan har EndNote när du installerar Office så kan det hända att EndNotes plug-in inte dyker upp i programmet. Detta kan åtgärdas genom att gå in i EndNote. Välj fliken EndNote 21. Välj Customizer och se till att Cite While You Write är förkryssad och välj därefter Next. Åtgärden kan inte genomföras om Word är igång samtidigt.

Kontakten mellan mitt worddokument och EndNote verkar vara bruten. Jag markerar en referens i mitt bibliotek och sedan Insert, men inget händer?
Då ditt EndNote-bibliotek ligger på regionens server händer det ibland att det tar längre tid för referensen att laddas in i Word. Arbetar du hemifrån tar det alltid längre tid att lägga in en referens i Word.

Testa att starta om din dator om referensen inte laddas in trots att du väntat. Fungerar det fortfarande inte är du välkommen att kontakta biblioteket.

AnkareVad gör jag med ett dokument där jag lyckats få in referenser med klamrar, blandat med mina vanliga referenser?
Börja med att trycka på knappen Update Citations and Bibliography under EndNote-fliken i ditt worddokument.
Fungerar inte det kan du återställa hela dokumentet till oformaterad text. Problemet kan också bero på att fältkoder raderats eller skadats. I det läget måste du lägga in referenserna på nytt.

AnkareKan jag lägga in webbsidor som referenser i EndNote?
Det finns en Reference Type i EndNote som heter "'Web Page". Där kan du fylla i de uppgifter du har. Titel, URL (kopiera www-adressen och klistra in), datum när du tittat på sidan (Access Year, Access Date och Year Cited, Date Cited), eventuellt när den senast uppdaterades (Last Update Date) och eventuellt författare.

Exempel i Vancouver:

1.                   Solum LB. Legal Theory Blog. [cited 2017 December 18]; Available from: http://lsolum.typepad.com/legaltheory/

Exempel i APA:

Solum, L. B. Legal Theory Blog. Retrieved 18 December, 2017, from http://lsolum.typepad.com/legaltheory/

Vissa av EndNotes stilar saknar "Web Page" som Reference Type. Man kan då lägga till detta manuellt.

Hur får man en referens med till exempel en institution eller myndighet som författare att se korrekt ut?
Skriv i fältet för Author: till exempel Svensk författningssamling, eller Niles Software Inc.,

Ett institutionsnamn som består av flera ord avslutas med ett komma, då tolkar EndNote det som ett sammanhängande namn.

AnkareHur får jag bort indraget i referenserna i Vancouver-stilen?
I Endnoteprogrammets verktygsmeny, välj Edit > Open Style manager > leta fram stilen Vancouver > Edit.
I menyn till vänster väljer du under rubriken Bibliography, Layout. I rutan som visas finns längst ner i högra hörnet något som heter Hanging indent. Ändra den till All paragraphs så kommer referenserna i litteraturlistan i Worddokumentet att få en rak kant. Spara stilen via Save as - döp om den eftersom det är en variant av Vancouver.

Går det att påverka hur många författarnamn som ska visas i min stil och sedan ha ”et al.”?
Gå in i Edit / Output styles / Style manager.
Leta upp din stil i stilkatalogen.
Alternativet Edit.
Author lists under Bibliography i vänstermarginalen.
Ändra inställningarna på skärmen Abbreviated author lists (man kan där bestämma hur många författarnamn som ska visas och sedan et al.).
Spara sedan stilen med ett namn så att du lätt kan identifiera den.

AnkareOm jag har flera referenser i samma citering och vill lägga dem i kronologisk ordning i citeringen, hur gör jag då?
När du lagt in referenserna kan du i Edit & Manage Citations flytta i citeringen genom att markera en referens i taget och sen använda pilarna.
Ett annat alternativ är att justera en stil och lägga in särskilda villkor i Citation: Sort Order. Har du gjort det kan du sedan inte ändra ordningen via Edit Citations.

AnkareVarför syns fältkoderna i mitt worddokument?
Om du ser konstiga tecken i stället för vanliga citeringar, till exempel {ADDIN EN.CITE EndNote>Cite...} så är det fältkoder som används i Word av EndNote för att kunna formatera dokumentet. En inställning i Word har då fallit bort vilket kan inträffa vid uppgraderingar.

Gör så här för PC:
Öppna Word
Välj Arkiv i menyraden
Välj Alternativ
Fliken Avancerat
Leta reda på rubriken Visa dokumentinnehåll.
Bocka ur Visa fältkoder istället för deras värden. Klicka OK och stäng.

Gör så här för Mac:
I Wordprogrammet, välj Preferences.
Välj View och bocka av rutan för Field Codes.
Klicka OK och stäng.

AnkareJag har av misstag lagt en referens i Trash. Hur får jag tillbaka den till All references?
Markera referensen, drag och släpp den i All references.

AnkareHur skickar jag ett par referenser från mitt bibliotek till en kollegas?
Markera den/de referenser du vill skicka iväg i ditt eget bibliotek 
Under File i menyraden, välj Compressed library. Markera därefter Selected references, Create and e-mail. Du sparar då först de valda referenserna som ett nytt bibliotek och därefter lägger sig biblioteket som en bilaga i ett mail.
Din kollega kan öppna denna bilaga, välja Copy References to, och välja sitt eget bibliotek (Choose Library) i listan.