Navigera till sidans huvudinnehåll

Ta fram regionspecifika kunskapsstöd när nationella kunskapsstöd saknas

Detta är ett utkast till beskrivning av hur hälso- och sjukvården i Region Jönköpings län tar fram regionspecifika kunskapsstöd när nationella kunskapsstöd saknas.

Beskrivningen utgår från arbetssätt, strukturer, definitioner och kvalitetskrav i Nationellt system för kunskapsstyrning.

Grundläggande principer

Region Jönköpings län implementerar och använder nationella kunskapsstöd i syfte att leverera god och jämlik vård. Regionspecifika kunskapsstöd tas fram endast då motsvarande nationella saknas.

Regionspecifika kunskapsstöd ska

  • utgå från Socialstyrelsens kriterier för god vård och stödja ordnat införande och ordnad avveckling av arbetssätt, medicinsk teknik, läkemedel och diagnostik
  • stödja hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande förhållningssätt, samverkan med patient och närstående samt omställning till nära vård
  • vara anpassade för användning i patientmöten och vårdövergångar
  • kortfattat beskriva ansvarsfördelning, remissrutiner och överenskommelser
  • stämma överens med Region Jönköpings läns styrmodell, politiska beslut, vision och värdegrund samt lagar, författningar och avtal.

Regionspecifika kunskapsstöd kan gälla för både primär och specialiserad vård eller endast en av vårdnivåerna.

Arbetssätt och ansvar

Processen för att ta fram och förvalta regionspecifika kunskapsstöd följer den generiska modellen för nationella kunskapsstöd som beskriver hur regionerna tillsammans initierar, tar fram, förankrar, fastställer, publicerar och förvaltar kunskapsstöd. Region Jönköpings läns produktion av kunskapsstöd ska så långt som möjligt synkroniseras med nationella insatser.

Regionspecifika kunskapsstöd kan initieras av länsgemensamma programområden, hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp och verksamhetschefer.

Länsgemensamma programområden samordnar och fördelar uppdragen att ta fram kunskapsstöd till arbetsgrupper i regionens kunskapsstyrningsorganisation.

Arbetsgrupperna förankrar innehållet med berörda verksamheter inför godkännande av ansvarigt programområde, motsvarande utsedd grupp med beslutsmandat eller verksamhetschef.

Administration och publicering

Regionspecifika kunskapsstöd administreras av utsedd innehållsansvarig verksamhet i regionens dokumenthanteringssystem Evolution. Kunskapsstöd kan vara av handlingstypen vårdriktlinje, rutin, instruktion eller checklista. Godkända kunskapsstöd visas på webbplatsen Folkhälsa och sjukvård.

Checklista för att ta fram regionspecifika kunskapsstöd

  1. Kontrollera att det inte redan finns ett nationellt, sjukvårdsregionalt eller regionalt kunskapsstöd
  2. Värdera och motivera behovet av ett nytt kunskapsstöd
  3. Definiera målgrupp och välj typ av kunskapsstöd
  4. Utse innehållsansvarig och arbetsgrupp för kunskapsstödet
  5. Dokumentera medverkande och kontrollera eventuella jäv
  6. Inhämta aktuell evidens från tillförlitliga källor
  7. Motivera eventuella avsteg från nationell praxis
  8. Strukturera innehållet i avsedd dokumentmall
  9. Formulera innehållet kort och koncist utifrån målgruppens behov
  10. Ange referenser enligt Vancouversystemet
  11. Förankra innehållet med relevanta professioner, verksamheter och stödfunktioner
  12. Korrigera utifrån inhämtade synpunkter och dokumentera ställningstaganden
  13. Godkänn och besluta om giltighetstid
  14. Informera berörda verksamheter
  15. Publicera