Navigera till sidans huvudinnehåll

Övergripande funktioner, Roller och behörigheter

Till övergripande funktioner i Cosmic hör t ex inloggning, patientkort, grupper, översikter, ikoner, symboler och kortkommando, för mer information se relaterat.

Eventuella patientidentiteter som kan förekomma i dokumenten är fiktiva.

Alla Cosmic-användare i Region Jönköpings län kommer få en så kallad rollbaserad behörighet i Cosmic. En del enheter och yrkesroller har redan fått rollbaserade behörigheter. Vi arbetar succesivt med att införa rollbaserade behörigheter på alla enheter.

Rollbaserad behörighet betyder att varje yrkesroll och uppdragsroll endast kommer kunna se och göra det de har behörighet till i Cosmic. Varje yrkesroll kommer kunna göra det som krävs för deras uppdrag i vården. Till exempel kommer därför sjuksköterskor, läkare och undersköterskor inte kunna se och göra precis samma aktiviteter i Cosmic. Syftet är att stärka patientens integritet, uppfylla myndigheternas krav och säkerställa att rätt person har rätt behörigheter.

När du som användare fått rollbaserad behörighet kommer du ha en eller flera användarroller i Cosmic beroende på ditt uppdrag. Om du till exempel arbetar som både vårdsamordnare och sjuksköterska loggar du in som olika roller beroende på vad du ska utföra för uppgifter i Cosmic.

När du loggar in i Cosmic väljer du aktuell roll och kan då:

  • se rätt information i Cosmic vid varje tillfälle
  • kunna utföra rätt aktiviteter i Cosmic vid varje tillfälle.

För patienterna säkerställer rollbaserade behörigheter att:

  • rätt uppgifter om dem är tillgängliga vid rätt tillfälle
  • deras uppgifter blir skyddade från obehöriga
  • de vet vilka yrkesroller som deltagit i vården.

Arbetet med att införa rollbaserade behörigheter görs på uppdrag av Region Jönköpings län. Syftet är att stärka patientens integritet, uppfylla myndigheternas krav, säkerställa att rätt person har rätt behörigheter samt att nå en patientsäker och enklare förvaltning.

Superanvändare

Vid frågor vänd dig i första hand till superanvändare på din arbetsplats. 

Tekniska frågor/Felanmälan

Om ditt ärende gäller tekniska frågor/felanmälan anmäl detta i tjänstekatalogen Fråga kundservice IT eller Felanmälan IT & Telefoni. Du kan även kontakta Kundservice på anknytning (010-24) 141 41

Öppettider kundservice

  • Kundservice IT vardagar klockan 07:00-17:00
  • Kundservice IT-vårdtjänster vardagar klockan 08:00-12:00 och 13:00-16:30

Användarfrågor för Cosmic

E-hälsa använder sig av ärendehanteringssystemet ”Tjänstekatalogen” för att kunna hjälpa er ännu bättre. Vi kommer inte att svara på användarfrågor via mail utan ber dig lägga ditt ärende till oss i ”Tjänstekatalogen”
Länk till Tjänstekatalogen: Frågor till sektion e-hälsa