Centrala e-tjänster/ärendetyper
Merparten av de e-tjänstern som erbjuds inom regionen administreras centralt.
Centralt administrerade tjänster innebär att beskrivning, villkorstext och frågor uppdateras av regional administratör. Central administration minskar ansvaret för Lokal administratör samtidigt som det säkerställer att texter och frågor är konsekvent formulerade oavsett mottagning vilket bidrar till en jämlik vård.
Lokal administratör på varje mottagning kan lägga till och redigera lokala standardsvar.
Centrala e-tjänster delas ut av förvaltningsteamet och behöver därför beställas (tjänstekatalogen). Detsamma gäller om en central tjänst av någon anledning behöver tas bort eller inaktiveras/pausas.
Dessa ärendetyper finns som centrala tjänster:
Beställ journalkopia
Egenremiss
Förläng sjukskrivning
Förnya hjälpmedel
Förnya recept
Skicka meddelande
Beställ tid (om inte webbtidbok används)
Av- eller omboka tid (om inte webbtidbok används)
Alla mottagningar har av naturliga skäl inte alla e-tjänster.
Av- och omboka tid, Boka tid
De allra flesta mottagningar erbjuder webbtidbokning kopplad direkt till sitt vårdsystem.
Via webbtidbokning är det möjligt för en invånare att se sina bokade tider, avboka sin tid, omboka och boka en tid beroende av vad mottagningen erbjuder.
Invånaren ska alltid kunna se sin bokade tid och också avboka den om det av medicinska skäl inte är möjligt. Omboka och boka tid kan erbjudas efter invånarnas och mottagningens behov. Fördjupad information om Cosmic webbtidbokning.
Värde för patienten
-
Patienten väljer tid som passar.
-
Ökad tillgänglighet.
-
Kan hantera tiden för besök när det passar.
-
Bokning i mobilen.
-
SMS-påminnelse.
Värde för verksamheten
-
Färre sena återbud och minskat antal uteblivna besök.
-
Minskad tidsåtgång för bokning, ombokning och avbokning av tider.
Framgångsfaktorer webbtidbok
-
Bra resursplanering (framförhållning i schemaläggning)
-
Produktions- och kapacitetsplanering
-
Samma tider i webbtidbokning som via telefonbokning
-
Många bokningsbara tider
-
Vårdpersonal som marknadsför (pratar om) tidbokning via 1177 e-tjänsterna.
Begär intyg
Här kan invånaren lämna önskemål om att få ett intyg. Mottagningen bestämmer vilka intyg som ska vara möjliga för invånaren att välja, till exempel körkortsintyg. Invånaren anger om det gäller förnyelse eller nytt intyg. Vid förnyelse måste man ange vem som utfärdat tidigare intyg och hur länge det nuvarande intyget gäller.
Beställ journalkopia
Här kan invånaren lämna önskemål om att beställa journalkopia.
Förnya hjälpmedel
Här kan invånaren lämna önskemål om att förnya hjälpmedel som är utskrivna på mottagningen. Invånaren anger produktnamn och eventuell storlek, åtgång per dygn och antal förpackningar.
Förnya recept
Här kan invånaren lämna önskemål om att förnya recept.
Från 14/4 2025 kan invånaren välja vilka läkemedel hen vill förnya från en lista. Invånaren kommer att se tidigare ordinationer från den aktuella mottagningen. Listan hämtas från Cosmic och innehåller ordinationer max fem år tillbaka. Läkemedel som satts ut visas inte.
Läkemedlets namn, dosering och beredningsform blir automatiskt ifyllt, vilket gör det lättare för vårdpersonal att hantera ärendet.
Om invånaren vill få hjälp med ett läkemedel som inte visas i listan så kan hen precis som tidigare lägga till läkemedel manuellt.
Initialt kommer endast invånarens ordinationer från den aktuella mottagningen att visas. På sikt finns möjlighet att koppla samman mottagningar, exempelvis inom en klinik, för att underlätta för invånaren. Önskas sammankoppling av enheter - kontakta centrala förvaltningen.
Tjänsten visar läkemedel för personer över 16 år. Är man under 16 år, eller vårdnadshavare i ombudsläge för ett barn mellan 0-13 år, kan man inte se några läkemedel, då fyller man i informationen manuellt precis som tidigare.
Så här ser det ut för invånare när hen fyller i e-tjänsten. Om har tidigare förskrivnngar eller ordinationer på den aktuella mottagingen så kan hen välja att lägga till dem. Om invånaren önskar recept på ett läkemedel som inte finns i listan kan hen lägga till det.
I Personalverktyget syns inte någon skillnad om invånaren valt läkemedlet från lista eller skrivit in det manuellt. En ledtråd är att fältet för dosering samt namn på förskrivare alltid är tomma när invånaren valt läkemedlet från lista.
Skicka meddelande
I tjänsten Skicka meddelande kan invånaren ställa en fråga, be om råd eller helt enkelt skriva ett kort meddelande till mottagningen. Invånaren kan lämna önskemål om vem hen vill ha kontakt med. Invånaren får svar på sitt meddelande i sin inkorg i e-tjänsterna.
Lämna synpunkter och klagomål
Lämna synpunkter och klagomål är en nationell tjänst där invånaren ges möjlighet att på ett strukturerat sätt lämna synpunkter på sin vård. Invånaren når tjänsten från respektive mottagnings kontaktsida samt från sin startsida i inloggat läge på 1177.
Invånaren har möjlighet att välja om hen vill lämna sin synpunkt direkt till berörd mottagning eller till Patientnämnden.
E-tjänsten delas ut av den centrala förvaltningen och administreras nationellt.
Egen, lokal ärendetyp
En mottagning kan även skapa en helt egen, lokal, e-tjänst (ärendetyp) utifrån mottagningens behov. Lokala tjänster skapas av mottagningens lokala administratör. Verksamheten ansvarar för att lokal ärendetyp följer aktuella riktlinjer och hålls uppdaterade.
Exempel på lokala ärendetyper:
- Frågor inför första inskrivning
- Frågor inför barnlöshetsutredning
- Ansökan om LSS-stöd
- Beställning av röntgenbilder
- Beställning av reservdel till PAP
Övriga tjänster som invånaren når via sin startsida
Läkemedelstjänster
Information om invånarens elektroniska recept där det finns läkemedel kvar att hämta ut. Uppgifterna hämtas från E-hälsomyndigheten.
Hjälpmedel
Via tjänsten Hjälpmedel kan invånaren beställa förskrivna förbrukningsprodukter.
Högkostnadsskydd för läkemedel
Här kan invånaren följa sina uppgifter om högkostnadsskydd för läkemedel och vissa förbrukningsartiklar. Uppgifterna hämtas från Högkostnadsdatabasen hos E-hälsomyndigheten.
Högkostnadsskydd för öppenvård
I denna tjänst kan invånaren följa sina uppgifter om högkostnadsskydd för öppenvård. När frikort har uppnåtts kan invånaren se sitt digitala frikort, men även skriva ut det.
Vårdval / listning
Region Jönköping har i augusti 2024 anslutit till nationell listningstjänst vilket möjliggör digital listning och omlistning i alla anslutna regioner, på sikt i hela landet.
Stöd och behandling
Digital behandling via 1177. Empelvis en KBT-behandling för ångest, stress. Fördjupad information om Stöd och behandling.