Navigera till sidans huvudinnehåll

Stöd vid införande av 1177 e-tjänster

För att aktivera 1177 e-tjänster behöver det först finnas en vårdenhet med samma namn i HSA-katalogen.

Minst en, gärna flera personer på enheten behöver utbildas till lokal administratör. 

Aktivera en vårdenhet i 1177 e-tjänster

  • Fyll i formuläret "Aktivera enhet" som skickas till förvaltningen för 1177 e-tjänster.

  • Förvaltning för 1177 e-tjänster:
    • aktiverar den nya enheten och delar ut behörighet till enhetens lokala administratör
    • delar ut de centralt administrerade tjänster som enheten behöver 
    • förbereder de centralt administrerade tjänsterna Synpunkter och klagomål på vården samt Boka tid och Av- och omboka tid.
  • Enhetens lokala administratör:
    • gör inställningar för den nya enheten.
    • aktiverar de centrala ärendetyper som delats ut och lägger in eventuella lokala standardsvar
    • skapar och aktiverar eventuella lokala ärendetyper 
    • delar ut behörigheter för enhetens personal.
    • öppnar det geografiska betjäningsområdet för hela landet.

Aktivera webbtidbok

  • Beställ sammankoppling av ert vårdsystem och 1177 e-tjänsterna (så kallad Takning) genom ett ärende i Tjänstekatalogen till systemförvaltare av ert vårdsystem.
  • När sammankoppling är färdig kan lokal administratör för 1177 e-tjänsterna på enheten konfigurera och aktivera de centralt administrerade ärendetyperna för tidsbokning. (Dessa ska redan finnas utdelade till mottagningen, skulle de inte finnas kontakta systemförvaltare för 1177 e-tjänsterna via Tjänstekatalogen.)

Inaktivera en vårdenhet i 1177 e-tjänsterna

  • Kontakta förvaltning och begär inaktivering av centrala ärendetyper.
  • Inaktivera lokala ärendetyper så att det inte kommer in nya ärenden.
  • Hantera alla inkomna ärenden eller ärenden som inte är avslutade, fördela, besvara och avsluta. Vänta några dagar och kontrollera sedan att inga frågor eller svar har kommit in från invånare.
  • Stäng ner enheten (Geografiskt betjäningsområde i Inställningar) och ta bort medarbetarnas behörigheter. Låt endast behörighet för en eller två lokala administratörer ligga kvar.
  • Fyll i formuläret "Inaktivera enhet" som skickas till förvaltningen för 1177 e-tjänster.
  • Tänk också på att ändra eventuella länkar till enhetens 1177 e-tjänster  och eventuella direktlänkar från vårdenhetens webbsida på plus.rjl.se till ärendetyperna i 1177 e-tjänster.
  • Förvaltningen återkopplar när enheten är inaktiverad.

Aktivera eller inaktivera mottagningens kontaktsida

När du aktiverar eller inaktiverar en vårdenhet i 1177 e-tjänsterna - tänk också på att ändra i HSA-CDA så att vårdenhetens kontaktsida visas eller tas bort på 1177.se

De uppgifter som finns om er mottagning/enhet i HSA-katalogen styr vad som visas på kontaktsidan på 1177.se.

Det är enhetens HSA-administratör som lägger in uppgifter i HSA-CDA. Om kontaktsidor på 1177.se (HSA-CDA)

Dokumentera ärenden i journalsystem

När ett ärende som berör patientens vård har hanterats i 1177 e-tjänster ska journalföring alltid ske i Cosmic i lämplig distanskontaktmall.

Hela konversationen i ärendet ska inte dokumenteras, utan endast delar som är av betydelse för patientens vård och behandling. Patientens kontaktorsak ska sammanfattas i journalen.

Vårdpersonalens bedömning, åtgärd och resultat dokumenteras på samma sätt som om patienten kontaktat vården på annat sätt.