För att aktivera 1177 e-tjänster behöver det först finnas en vårdenhet med samma namn i HSA-katalogen.
Minst en, gärna flera personer på enheten behöver utbildas till lokal administratör.
Aktivera en vårdenhet i 1177 e-tjänster
- Fyll i formuläret "Aktivera enhet" som skickas till förvaltningen för 1177 e-tjänster.
- Förvaltning för 1177 e-tjänster:
- aktiverar den nya enheten och delar ut behörighet till enhetens lokala administratör
- delar ut de centralt administrerade tjänster som enheten behöver
- förbereder de centralt administrerade tjänsterna Synpunkter och klagomål på vården samt Boka tid och Av- och omboka tid.
- Enhetens lokala administratör:
- gör inställningar för den nya enheten.
- aktiverar de centrala ärendetyper som delats ut och lägger in eventuella lokala standardsvar
- skapar och aktiverar eventuella lokala ärendetyper
- delar ut behörigheter för enhetens personal.
- öppnar det geografiska betjäningsområdet för hela landet.
Aktivera webbtidbok
- Beställ sammankoppling av ert vårdsystem och 1177 e-tjänsterna (så kallad Takning) genom ett ärende i Tjänstekatalogen till systemförvaltare av ert vårdsystem.
- När sammankoppling är färdig kan lokal administratör för 1177 e-tjänsterna på enheten konfigurera och aktivera de centralt administrerade ärendetyperna för tidsbokning. (Dessa ska redan finnas utdelade till mottagningen, skulle de inte finnas kontakta systemförvaltare för 1177 e-tjänsterna via Tjänstekatalogen.)
Inaktivera en vårdenhet i 1177 e-tjänsterna
- Kontakta förvaltning och begär inaktivering av centrala ärendetyper.
- Inaktivera lokala ärendetyper så att det inte kommer in nya ärenden.
- Hantera alla inkomna ärenden eller ärenden som inte är avslutade, fördela, besvara och avsluta. Vänta några dagar och kontrollera sedan att inga frågor eller svar har kommit in från invånare.
- Stäng ner enheten (Geografiskt betjäningsområde i Inställningar) och ta bort medarbetarnas behörigheter. Låt endast behörighet för en eller två lokala administratörer ligga kvar.
- Fyll i formuläret "Inaktivera enhet" som skickas till förvaltningen för 1177 e-tjänster.
- Tänk också på att ändra eventuella länkar till enhetens 1177 e-tjänster och eventuella direktlänkar från vårdenhetens webbsida på plus.rjl.se till ärendetyperna i 1177 e-tjänster.
- Förvaltningen återkopplar när enheten är inaktiverad.
Aktivera eller inaktivera mottagningens kontaktsida
När du aktiverar eller inaktiverar en vårdenhet i 1177 e-tjänsterna - tänk också på att ändra i HSA-CDA så att vårdenhetens kontaktsida visas eller tas bort på 1177.se
De uppgifter som finns om er mottagning/enhet i HSA-katalogen styr vad som visas på kontaktsidan på 1177.se.
Det är enhetens HSA-administratör som lägger in uppgifter i HSA-CDA. Om kontaktsidor på 1177.se (HSA-CDA)
Dokumentera ärenden i journalsystem
När ett ärende som berör patientens vård har hanterats i 1177 e-tjänster ska journalföring alltid ske i Cosmic i lämplig distanskontaktmall.
Hela konversationen i ärendet ska inte dokumenteras, utan endast delar som är av betydelse för patientens vård och behandling. Patientens kontaktorsak ska sammanfattas i journalen.
Vårdpersonalens bedömning, åtgärd och resultat dokumenteras på samma sätt som om patienten kontaktat vården på annat sätt.